Nieuws/ Quigo zaagt met succes aan Google-poten /reageer

door: Ewald Smits
over: internet, media, businesstrends
op: 27 februari 2007

Adwords-look-a-like Quigo zaagt in Amerika aan de poten van Google en Yahoo, de twee partijen die de markt van contextuele advertenties domineren. Het in NewYork gevestigde Quigo heeft in een paar jaar tijd 10 procent van de markt naar zich toe kunnen trekken en bedient inmiddels klanten als ESPN.com en FoxNews. De reden? Transparantie en keuzevrijheid. Dat meldt The NewYork Times.

De markt van contextuele advertenties was in Amerika in 2006 goed voor twee miljard dollar, zo’n 13 procent van de totale online advertentie-omzet, zegt eMarketer.com. Google heeft daarin een marktaandeel van 60 procent. Met een kleine 10 procent marktaandeel is Quigo daarmee na Yahoo/Overture de derde speler. Die met de dag groeit.

Blind netwerk

Centraal is het aanbod van Quigo staat keuzevrijheid. Quigo biedt adverteerders controle over hun advertenties en uitgevers controle over hun relatie met adverteerders.
Google en Yahoo bieden die vrijheid niet. Wie daar adverteert ziet zijn advertentie geplaatst in duizenden websites, zonder daar enige invloed op te hebben. Feitelijk weet de adverteerder niet op welke websites hij of zij terecht komt. Hij koopt trefwoorden en kan daarmee op de homepage van een grote krantenwebsite terechtkomen, maar ook op die van een onbeduidend blogje. “Dat is zoiets als met een commercial op tv gaan, maar geen zeggenschap hebben op welke zender hij vertoond wordt”, zegt Michael Yavonditte, CEO van Quigo in de Times.
Ook de uitgever heeft geen invloed op welke advertentie wel en welke niet geplaatst worden. “Je praat feitelijk over een blind netwerk”.

Quigo biedt die vrijheid wel. Adverteerders kunnen kiezen op welke websites ze willen staan en op welke niet. Welke adverteerder daarbij bovenaan komt, bepaalt hetzelfde veilingprincipe als dat Google hanteert: de hoogste bieder krijgt de beste plaats.
“Dit is een miljardenindustrie waar na Google en Yahoo eigenlijk geen duidelijke derde speler is. Hier liggen dus kansen om een stempel te drukken.”

Keuze

Zowel Google als Yahoo zeggen zich niet druk te maken over de opkomst van Quigo. “We merken niet dat klanten weglopen”, zegt Kim Malone, director online sales Google AdSense.
Even later kondigt ze echter aan binnen een paar maanden adverteerders te zullen tonen op welke sites hun advertenties worden getoond. Om hen vervolgens de mogelijkheid tot keuze te bieden.
Quigo heeft twee producten: AdSonar (vergelijkbaar met AdWords) en FeedPoint (vergelijkbaar met AdSense).

Reageren via Facebook

Reacties