Rijden, rijden, rijden – maar dan elektrisch /5 reacties

Ludiek

Ludieke vindingen bood Ecomobiel ook. Zoals het initiatief van de Belgische vereniging Myoto om liften weer populair te maken. “Een van de bezwaren tegen liften is altijd onveiligheid”, lichtte Steve Ghijsselings toe. Daar heeft Myoto iets op bedacht: “Op het moment dat je in een auto stapt, stuur je een sms’je met het kenteken naar Myoto. Zo ben je traceerbaar.” Myoto heeft in België inmiddels vijfhonderd leden en wil ook in Nederland van start.

Op de beurs werd dinsdagmiddag de Young Innovator Award uitgereikt. Die prijs – 5.000 euro – ging naar Ephicas, een spin-off van de TU Delft. Ephicas, eerder dit jaar al winnaar van het MKB Energie Idee 2009, maakt aerodynamische panelen die onderaan een oplegger kunnen worden gemonteerd. “Met zo’n paneel gaat een vrachtwagen 5 tot 10 procent zuiniger rijden”, aldus chief executive officer Hessel Jongebreur.

Niet nodig

Ecomobiel 2009 toonde overtuigend aan dat er ontzettend veel mogelijkheden zijn om vervoer een veel schonere aangelegenheid te maken. Toch beantwoordde de beurs lang niet alle vragen over duurzame mobiliteit. De vraag of vervoer wel altijd noodzakelijk is, kwam nadrukkelijk niet aan de orde. Terwijl in een werkelijk duurzame samenleving veel vervoer helemaal niet nodig zou zijn. Eenvoudigweg omdat mensen dan niet honderd kilometer van hun werk zouden wonen. En omdat de appels dan uit de buurt zouden komen, in plaats van uit Nieuw-Zeeland.

Ook gepubliceerd op duurzaamnieuws.nl en wiegtotwieg.nl.

Reageren via Facebook

Over Martine Postma

Martine Postma is freelance journalist. Ze schrijft over duurzaamheid en milieu. Daarnaast organiseert ze activiteiten om duurzaamheid op lokaal niveau te bevorderen. Ook verkoopt ze duurzame producten via www.wiegtotwieg.nl