Reacties/ Rijden, rijden, rijden – maar dan elektrisch printlink


Rik De Bruyn (29 september 2009, 21:03)

Hoi Martine,

een terechte conclusie. Electrisch rijden wordt op deze manier een zuivere vervanger van de fossiele brandstof auto. En dit terwijl Nederland ( of de benelux) de ideale plaats kan zijn om innovatief over verkeer te gaan denken. Zeker, electrische auto's hebben daarin een plaats, maar alleen om kleine afstanden te rijden ( binnen de stad bijvoorbeeld) of naar de plaatselijke Openbaar Vervoer 'hub'. Vandaar kan dan de trein of de superbus genomen worden naar een bestemming ver weg. Het maakt ook gelijk de discussie los over hoe groot een electrische auto zou moeten zijn. Als we dit grondig aanpakken, zou een auto alleen mensen/dieren moeten vervoeren en zouden bagage, grote aankopen wellicht via een ander distributiekanaal effectiever kunnen worden afgeleverd. Food for thought, I hope!

Groet,

Rik De Bruyn

Edward (29 september 2009, 23:56)

Ik acht het waarschijnlijk dat elektrisch rijden alleen een succes wordt wanneer men dezelfde afstanden kan afleggen als met een benzine auto. Veel mensen verkiezen in de file staan boven openbaar vervoer.

Ik hoop dat het over vijf jaar volslagen logisch is dat ik een elektrische auto koop voor lange afstanden.

Er zijn nog wel wat barrières te overwinnen. Menig jongere wil bijvoorbeeld niet een elektrische scooter rijden omdat die geen geluid maakt. Persoonlijk snap ik dat niet, wat is er mooi aan het geluid van een scooter? We hebben het hier bepaald niet over een Harley Davidson motor. Sterker nog, het geluid van scooters doet mij denken aan uiterst vervelende steekmuggen.

Van mij mag het complete Nederlandse wagenpark elektrisch!

courtvideo (5 oktober 2009, 15:49)

Heel terecht vraagt Martine aandacht voor de meest voor de hand liggende oplossingen: REIS MINDER! Niets bespaart meer brandstof, CO2, tijd en dus ook geld dan minder vaak en minder ver te reizen. Met gebruik van VIDEOCONFERENCING kunnen bedrijven tot wel 75% te besparen op zakelijke reizen, terwijl men elkaar even vaak of zelfs vaker virtueel ontmoet. De kwaliteit van videoconferencing is de laatste paar jaar spectaculair verbeterd, terwijl de beschikbaarheid van o.a. breedband internet en de prijs van de apparatuur enorm is gedaald. Inmiddels is beeld en geluid in HD kwaliteit en met de hedendaagse grote beeldschermen zijn uw gesprekspartners bijna levensgroot aanwezig.
Videoconferencing is daarmee niet meer alleen een oplossing voor de internationale afstanden, maar ook voor binnenlandse reizen. Hoewel de meeste oplossingen zich nog richten op intern gebruik (tussen de vestigingen van een bedrijf, hoofd- en nevenvestiging, thuiswerkers) kun je deze techniek natuurlijk ook inzetten voor contact met professionele klanten en B2B verkeer. Er gebeurt al het nodige op dit terrein, maar er is nog heel veel meer mogelijk.
De ROI van videoconferencing ligt in veel cases op minder dan een jaar, soms zelfs in enkele weken wanneer één dure buitenlandse reis van meerdere personen kan worden uitgespaard. De winst voor het milieu, de bespaarde reistijd en de comfort om gewoon 's avonds thuis bij uw familie te zijn laten we dan nog buiten beschouwing.
Kortom: een werkelijk duurzame oplossing hoeft niet te worden uitgevonden, u hoeft hem alleen maar in te voeren!
Etko Cretier, Conferencing4All / CourtVideo.nl

Do More. Travel Less. Be Present

Gerben Bierbooms (7 oktober 2009, 14:57)

Beste Martine,

Interessant stuk heb je geschreven over ecomobiel. Ik ben een van de initiatiefnemers en oprichters van ecomobiel, en reageer graag even op je bevindingen. Heel terecht dat jij het gebruik van mobiliteit ter discussie stelt. Echter zeer onterecht dat je stelt dat dit op ecomobiel niet onder de aandacht is gebracht.
Wij hebben naast de beurs een 2 daags congres gehad, wat een net zo belangrijk onderdeel vormde van ecomobiel als de beursvloer. (Zie ook de website) 1 van die congres delen had als thema "duurzaamheid is meer dan een schoon voertuig" Waarbij sprekers als Willem de Jager van de Rabobank het gebruik van mobiliteit ter discussie stellen. De hele visie van Rabobank is bijvoorbeeld dat mensen veel meer thuis zouden moet werken om het gebruik van mobiliteit te vermijden. (Rabobank was 1 van de hoofsponsoren van ecomobiel) Daarnaast heeft ecomobiel een hele nauwe samenwerking met het Taskforce Mobiliteitsmanagement wat exact dezelfde visie heeft.
Ook bijvoorbeeld een lease maatschappij als Businesslease heeft als 1 van de onderdelen op het gebied van duurzame mobiliteit dat leaserijders zichzelf als eerste de vraag zouden moeten stellen of ze uberhaubt in de auto moeten stappen om hun doel te bereiken.

Het is nou eenmaal zo dat op een beursvloer het meest interessant is om zaken fysiek te laten zien, en dat de markt vol zit met dit soort ontwikkelingen. Wij kijken puur naar het aanbod op de markt. Het is echter onterecht (om bovenstaande redenen) te stellen dat we het gebruik van mobiliteit op ecomobiel niet ter discussie hebben gesteld.

Daarnaast waren er op de beursvloer zeker stands (bijvoorbeeld RCI en verschillende adviespartijen) die wel een visie hebben zoals jij hem zegt gemist te hebben. Ik vraag me echter af of je ook echt goed hebt gepraat met de standhouders?

Vriendelijke groet en dank voor je stuk en feedback.

mikmak (10 oktober 2009, 18:21)

Ik ken twee boekhouders, de ene woont in Amsterdam en de andere in Rotterdam. Beiden hebben hun werkgever in de woonplaats van hun lotgenoot.
Je raadt het al: Voorbeeld van onnodige mobiliteit !!!

Dit geldt immers voor tien, misschien honderd duizenden andere werknemers van andere bedrijfstakken en beroepen, die onnodig mobiel zijn.

Werkgevers, die werknemers aannemen, die meer dan 30-40-50 Km of verder wonen in dienst nemen; reiskosten vergoeden of lease-auto's ter beschikking stellen, dat zijn de veroorzakers en supporters van onnodige mobiliteit.

Dit willen we oplossen door electrisch te gaan rijden?
Wakker worden: Het is alleen een oplossing voor het verminderen van de locale luchtvervuiling, geen serieuze reductie van CO2.

Regering en hun ambtenaren, Politieke partijen, Werkgevers en Vakbonden hebben gewoon boter op hun hoofd; niet in staat om logisch na te denken.
Wel zeiken over rekeningrijden en beter operbaar vervoer.

BULLSHIT !!!

Reageer zelf!

Reactieformulier

Help?
In de reacties kun je zgn. BBcode gebruiken. Dit gaat als volgt:
[b]dikgedrukt[/b] wordt: vetgedrukt
[i]schuingedrukt[/i] wordt: schuingedrukt
[quote]quote[/quote] wordt:
quote
[url=http://www.sync.nl/]link[/url] wordt: link
[img]http://www.anderewebsite.nl/plaatje.jpg[/img] wordt: jouw plaatje