Rijke Amerikaan valt voor Obvio, Europa volgt /6 reacties

Rijke Amerikaan valt voor Obvio, Europa volgt

Hij is nog niet op de markt en toch zijn er al 150.000 van verkocht. Niet gek voor een Braziliaans autootje van 2,65 meter lang en 1,65 meter breed. Terwijl Smart worstelt om de mini-auto aan de man te krijgen, is dat voor de fabrikant van de Obvio kinderspel. Amerika is inmiddels verkocht, nu Europa nog.

Ethanol

Het wezenlijke onderscheid tussen de Obvio en bijvoorbeeld de Smart is zijn groenheid. Juist omdat de Obvio behalve op benzine ook op alcohol (ethanol) en gas kan rijden (aan een hybride met elektriciteit wordt gewerkt) is het karretje een verantwoord, groen speeltje geworden. Een opvallende verschijning, snel, leuk voor erbij, met een eigen identiteit die bovendien bijdraagt aan de vermindering van C02-uitstoot - wat wil een rijke Amerikaan nog meer? Niet voor niets noemt NewsWeek de auto een Fast Car for the Green Set

Genoeg fortuin

Alle westerse autofabrikanten laten hier hun onderdelen maken. Waarom dan niet met deze Braziliaanse onderdelen zelf een auto maken?Het idee is afkomstig van de Braziliaan Ricardo Machado, een autogek die opgroeide met Braziliaanse autoracehelden als Ayrton Senna en Emerson Fittipaldi en altijd al heeft gedroomd van een eigen automerk. Na een rechtenstudie ging hij de advocatuur in en later het vastgoed. Een paar vette deals verder had hij genoeg fortuin verzameld om zijn jeugdliefde weer op te pakken. “Brazilië is een van de grootste producenten van auto-onderdelen ter wereld”, zegt hij in Vrij Nederland. “Alle westerse autofabrikanten laten hier hun onderdelen maken. Waarom dan niet met deze Braziliaanse onderdelen zelf een auto maken? Geen massaproductie, maar een karretje dat alleen op bestelling te krijgen is”.

Drie zitplaatsen plus internet

Samen met Lotus ontwikkelde hij de Obvio 828, een mini-auto (wielbasis van 1,75 m) met drie zitplaatsen die op drie soorten brandstof kan lopen: benzine, ethanol en gas, maar volledig elektrisch behoort ook tot de mogelijkheden. De Obvio 828 weegt slechts 600 kilo en is door zijn lage gewicht uiterst zuinig in verbruik. Voor de aandrijving zorgt een 116 pk sterke 1,6 liter 4-cilindermotor met de naam Tritec. Die krachtbron is ontstaan uit een Braziliaanse samenwerking tussen BMW en DaimlerChrysler.
Van de motor zijn twee varianten. Obvio meldt in zijn technische gegevens dat de ene basisversie een vermogen levert van 85 kW/116 pk en de andere 149 kW/ 203 pk. Door toepassing van een turbo wordt dat vermogen opgeschroefd tot respectievelijk 170 pk en 250 pk. De motor is gekoppeld aan een ZF CVT-transmissie, die bovendien door de bestuurder zelf kan worden bediend met peddels aan het stuur.
De binnen- en buitenpanelen van de carrosserie zijn van BAS/PMMA een speciaal, krasbestendig plastic van Senoplast Austrio/MMS Plastico Brasil. Het autootje wordt uitgerust met airco, drie aparte lichtgewicht stoelen, elektrische raambedieninge en centrale deurvergrendeling. Daarnaaast is het karretje uitgerust met GPS-navigatie, internet, een personal organizer, satelietradio en een digitale mediaplayer voor DVD’s. Als optie zullen met leer beklede stoelen leverbaar worden.
De auto is te koop voor 14.000 dollar.

Op bestelling

Ricardo Machado verkocht inmiddels 150.000 Obvio’s 828. Grotendeels aan Amerikaanse klanten, een enkeling aan Europese. Hij produceert uitsluitend op bestelling. Het concept van de Ford-fabriek, massaproductie aan de lopende band, is achterhaald meent hij. “Kijk naar de moeite die de traditionele automerken moeten doen om hun auto’s in reclame’s kenmerken als sexy of stoer mee te geven. Ik heb nog geen cent aan reclame uitgegeven. En al mijn 150.000 autootjes zijn nu al besteld en betaald.”
Nu is het tijd om de Europese markt te gaan bewerken. “De markt is er rijp voor”, zegt Machado in VN. “De mensen willen iets persoonlijks, iets anders dan anderen. Ook in de hun autokeuze.”

De exclusieve distributeur van de Obivio in de Verenigde Staten is ZAP (Zero Air Polution). Wie de rechten voor Europa gaat krijgen, wil de fabrikant nog niet onthullen.

Reageren via Facebook

Over Ewald Smits

Ewald Smits is media-ondernemer en mede-eigenaar van Sprout en Management Team, uitgaven van de MT MediaGroep BV.
Volg hem ook op Twitter