Santé: rode wijn drinken is goed voor je gezondheid
/13 reacties
Resveratrol en de ziekte van Alzheimer
Bij de ziekte van Alzheimer is sprake van een achteruitgang van de psychische functies doordat de werking van de neuronen in de hersenen afneemt. De onderzoekers van het Gladstone Institute of Neurological Disease (San Francisco, VS) wilden weten hoe bepaalde ‘amyloïdebeta-eiwitten’, die zich ophopen in het hersenweefsel van Alzheimerpatiënten, deze neuronen doodden. Toediening van resveratrol zorgde er echter voor dat de immuniteitscellen van de hersenen niet reageerden op de prikkels van de kwade eiwitten, maar dat de neuronen gewoon met rust gelaten werden.
Wetenschappers gaan nu ook onderzoeken of resveratrol een rol kan spelen bij de bestrijding van andere amyloïdebeta gerelateerde ziekten als Huntington en Parkinson. Studies aan het Institut national de la santé et de la recherche medicale (INSERM) te Parijs (Frankrijk) hebben al aangetoond dat resveratrol inderdaad bescherming zou kunnen bieden tegen de ziekte van Huntington.
Resveratrol en cardiovasculaire ziekten
Resveratrol kan daarnaast een positief effect hebben bij het voorkomen van hart- en vaatziekten, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Zo verminderen de flavonoïden, waarvan resveratrol er één is, het gehalte aan slecht (LDL) cholesterol, maar vermeerderen zij juist de hoeveelheid goed (HDL) cholesterol. Daarbij kan resveratrol zorgen voor een vertraging bij het vormen van bloedpropjes (die hart- en herseninfarcten kunnen veroorzaken) en verkleint het de kans op aderverkalking.
Rode wijn: het wondermiddel?
Kortom, rode wijn en de resveratrol daarin vormen het wondermiddel in de geneeskunde. Twee tot drie glazen rode wijn verlagen de kans op allerlei ernstige, en soms ook ongeneeslijke, aandoeningen. Een studie in de British Medical Journal toonde namelijk aan dat wijndrinkers vaak een gezonder dieet hebben dan bierdrinkers. Een gezonde levensstijl is dus altijd aan te raden.
Is het dan de bedoeling dat we morgen allemaal naar de slijter gaan om liters rode wijn te hamsteren? Nee, zeer zeker niet. Weliswaar zorgt rode wijn niet voor een verzwakking van het immuunsysteem, zoals andere alcoholische dranken, maar mag men de andere, schadelijke, effecten van alcoholconsumptie niet uitvlakken. Zoals bij andere zaken geldt dus ook bij rode wijn: overdaad schaadt.
Reacties
- Lin: "Ik had al eerder gehoord dat rode wijn een positief effect heeft..."
- teun11: "correctie : ik bedoel rode druivensap (geen concentraat lidl)..."
- teun11: "Hallo Ik lust geen alcohol , maar wil graag de positieve inv..."
- Bran2: "Ik hou helemaal niet van wijn, maar heb begrepen dat ook OPC d..."
- Evelien de Groot: "Als wijn geen directe invloed heeft op de gezondhei..."
- Reageer zelf














Reageren via Facebook