Schone auto is het antwoord op terugdringen fijnstof /2 reacties

Schone auto is het antwoord op terugdringen fijnstof

Soms word je op je wenken bediend. Afgelopen week viel te lezen dat de doorbraak van elektrische auto’s in Nederland nabij is. Ons land zal worden voorzien van een landelijk netwerk van 10.000 oplaadpunten. Volgens Gerard Ringenaldus is de elektrische auto het antwoord op het terugdringen van het fijnstof.

Recentelijk werd in een onderzoek het gevaar van fijnstof en vooral het ook ultrafijnstof weer eens onder de aandacht gebracht. Maar dit is niet het eerste onderzoek dat ons hierop wijst. De risico´s en het voorkomen van fijnstof zijn al jaren bekend. Vooral in de grote steden, waar men letterlijk en figuurlijk verstikt dreigt te raken door met name het autovervoer. Van een doorgangsstraat in Den Haag, vlakbij het centrum, is bekend dat daar de hoogste fijnstofconcentratie van Nederland wordt gemeten.

Meer samenwerking, minder kosten

Om de kosten van deze onderzoeken binnen de perken te houden en efficiënter naar buiten toe op te treden zou het beter zijn als universiteiten en instituten vooral binnen Europa veel meer met elkaar samenwerken. In plaats van waar het nu op lijkt, steeds weer het wiel opnieuw willen uitvinden. Alle grote steden in Europa hebben hetzelfde probleem.

Schone auto

Als het zou lukken om in pakweg 20 jaar miljoenen schone auto’s op de weg te krijgen zou dat meteen al een effectief antwoord kunnen zijn op het uiteindelijk grootschalig terugdringen van hoge concentraties (ultra)fijnstof in het milieu. Verdere maatregelen om het aantal doden en longziekten terug te dringen en daarmee indirekt ook de kosten van de gezondheidszorg te verlagen, zouden kunnen zijn: het versneld terugdringen van “smerige auto’s” uit de grote steden, mogelijkheden scheppen voor het stimuleren van het producerenen en aanschaffen van elektrische- en andere vormen van schone auto’s.

Reageren via Facebook

Over Gerard Ringenaldus

Gerard Ringenaldus heeft - onder meer - een grote interesse in uitvindingen die de mens en het milieu dienen. Hij is in 1947 geboren, gehuwd, en had een carrière van 40 jaar bij de PTT (tegenwoordig Post NL) Na de VUT, is hij al meerdere jaren met pensioen.