Nieuws/ Second Life daagt gebruikers uit kluis te kraken /reageer

door: Marjon Vinck
over: internet, software, strategie, computer, juridisch
op: 14 november 2007

Gisteren werd bekend dat een jongen van 17 is gearresteerd wegens virtuele diefstal van meubels in het online-spel Habbo Hotel. De jongen had, waarschijnlijk in samenwerking met enkele medeplichtigen, accounts van anderen gekraakt om zo de meubels - met een geldelijke waarde van 4000 euro - in zijn eigen kamer te kunnen zetten. In Habbo Hotel kunnen kinderen en volwassenen een karakter maken en krijgen zij ook een eigen kamer die zij in kunnen richten met behulp van meubels en andere spullen. Deze spullen kunnen zij kopen voor ‘Habbo-credits’ die men met echt geld kan kopen.

Naar aanleiding van deze zaak heeft een ander online-spel dat ook met een dergelijk betaalsysteem werkt, Second Life, in Nederland besloten de veiligheid van dit spel te testen. Dit wil zij laten doen door gebruikers een zwaarbeveiligde kluis te laten kraken die zij vanavond om 20.00 uur op het Nederlandse platform ‘0031′ zullen plaatsen. In de kluis zit een geheime code en een e-mailadres: de eerste gebruiker die deze code naar het adres mailt, krijgt een beloning van 50.000 ‘Linden-dollars’. Een prijs van ongeveer 100 tot 150 euro, afhankelijk van de wisselkoers.

De actie is naar alle waarschijnlijkheid bedoeld om positieve publiciteit te genereren voor het spel door de veiligheid ervan aan te tonen. De vraag is echter of mensen ook nog wel zoveel vertrouwen in het spel zullen hebben als de kluis wel binnen een zeer korte tijd gekraakt wordt. De missie voor Second Life Nederland zal wat dat betreft pas geslaagd zijn als op 21 november, 20.00 uur de kluis niet gekraakt is.

Reageren via Facebook

Reacties