Sex sells, maar nu even niet /reageer

Sex sells, maar nu even niet

Nederlanders vinden humor belangrijker dan seks, zo blijkt uit recent gepresenteerd onderzoek van Comedy Central en Intomarkt GfK. Alleen gezondheid en familie & gezin zijn belangrijker dan humor. Goed nieuws voor de comedyzender Comedy Central, de kwakkelende seksindustrie is niet blij.

Humor

Het aloude adagium sex sells blijkt niet langer op te gaan, al wordt seks op zichzelf wel goed verkocht. De beste marketingtechniek blijkt humor te zijn. Onderzoekster Madelijn Strick noemt dit de humorparadox: “mensen vergeten het merk, maar willen het product onbewust toch hebben, omdat ze in hun geheugen een verband leggen tussen het positieve gevoel van een lach en het product.” Dit in tegenstelling tot andere commercials die seks beloven. Bij reclames van Coca Cola Zero of Axe blijft het product en de link met seks wel hangen, maar dit leidt niet per se tot een grotere afzet.

Seksindustrie

Dat de crisis ook de Amerikaans Seksindustrie heeft bereikt blijkt wel uit de vraag om staatssteun. Volgens Larry Flint, vooral bekend van het blad Hustler is seks belangrijker voor Amerikanen dan auto’s en dus zou de sector (waar jaarlijks 13 miljard euro in omgaat) geholpen moeten worden om de klap van de economische crisis op te vangen. De cijfers die Durex presenteerde voor haar plezierverhogende productlijn Durex Play lijken erop te duiden dat de seks vaker binnenshuis wordt gezocht.

Invloed

Volgens Larry Flint is seks zeer belangrijk voor de psychische gezondheid. Waar vroeger de bankiers hun bonussen besteedden aan vleselijk vertier, kijken de strippers nu werkeloos vanaf hun barkrukken rond. En de managers? Die slapen slecht, vooral in Amerika, zo blijkt uit onderzoek van Philips. De Nederlandse managers hebben daar een stuk minder last van. Als de Amerikaanse managers nu seksloos wakker liggen en de Nederlanders heerlijk slapen, misschien dat de Amerikanen hun prioriteiten wat moeten bijstellen en ook wat meer moeten lachen…

Reageren via Facebook

Reacties

Over Harm-Jan Langelaar

Harm-Jan Langelaar is verbonden aan de redactie van Liones Publishing Services. Al zijn weblogs verschenen eerder op infeite.nl. Als medewerker van onder andere Scriptiewinkel.nl en verschillende onderzoeksdatabases is hij vooral bezig met wetenschappelijke rapporten.