Sexy nieuwslezeres leidt af
/1 reactie
-
door: Marco van Kerkhoven over: communicatie, sociologie op: 1 februari 2011 Nieuwsprogramma’s zetten steeds vaker aantrekkelijke jonge vrouwen voor de camera.
Dit lijkt ten koste te gaan van de boodschap, want mannen letten meer op uiterlijk dan op het verhaal.
Nieuw onderzoek laat zien dat sexy vrouwelijke nieuwslezers ervoor zorgen dat mannelijke kijkers minder goed de informatie onthouden die ze krijgen voorgelezen.
Nieuwsprogramma’s zetten steeds vaker aantrekkelijke jonge vrouwen voor de camera om vooral mannelijke kijkers naar de zender te lokken en vast te houden. Naar nu blijkt komt dit mogelijk het overbrengen van de inhoudelijke boodschap, het nieuws, niet ten goede. Onderzoekers van de Indiana Universiteit in de Verenigde Staten ontdekten dat het geheugen van mannelijke kijkers door “de nadruk op de seksuele aantrekkelijkheid van vrouwelijke nieuwslezers” minder goed werkt. Zij vonden dat voor mannen cognitieve mechanismen zo werken dat ze visuele indrukken voorrang geven boven verbale verwerking. Oftewel: mannen letten meer op uiterlijk dan op het verhaal.
De onderzoekers Maria Elizabeth Grabe en Lelia Samson publiceerden hun resultaten in het tijdschrift Communication Research. Hun onderzoek bestond onder meer uit metingen tijdens twee versies van een korte nieuwsuitzending, beide gepresenteert door dezelfde 24-jarige vrouw. In de eerste uitzendig was de journaliste gekleed in een strakke donkerblauwe jas en rok die haar lichaamsvormen benadrukten. Ze droeg ook fel rode lippenstift en een halsketting. In de andere uitzendig was de presentatrice gekleed in een vormeloos en loszittend donkerblauw jasje met rok, zonder lippenstift of ketting.
Heupen
De presentatrice was ingekaderd in een opname die haar bovenlichaam liet zien, maar ook haar bovenbenen, taille en heupen. Het nieuws ging over lokale aangelegenheden, met niet bepaald sexy onderwerpen als fondsenwerving en rentewijzigingen. De bijna vierhonderd deelnemers kregen (ook voor de onderzoekers) een willekeurige uitzendig te zien. Met vragenlijsten moesten ze daarna een indruk geven van de presentatrice. Ook kregen ze vier multiplechoice vragen over haar fysieke verschijning, en tien multiplechoice vragen over de inhoud van de vijf verhalen die ze had gepresenteerd.
De onderzoekers vonden dat de mannen zich de onderwerpen gepresenteerd door de onaantrekkelijk geklede vrouw beter konden herinneren. Opmerkelijk was dat voor vrouwen het omgekeerde waar was: die konden zich van haar verhaal juist het minst herinneren, al ging dat om een klein effect. De studie lijkt een theorie te ondersteunen uit de evolutionaire psychologie die stelt dat de verwerking van visuele informatie makkelijker gaat dan die van verbaal verkregen informatie.
Een suggestie voor een vervolg is misschien een studie naar het effect van mannelijke nieuwslezers op vrouwelijke kijkers. Als die niet warm of koud worden van nieuwslezer Nick Clooney, de vader van… , is er wellicht ondersteunend bewijs.
Reageren via Facebook