Nieuws/ Sjanghai 2010, World Expo van de grote ambities /1 reactie

door: Gerard Ringenaldus
over: marketing, duurzaam
op: 26 januari 2010

De drie miljard dollar kostende Expo Shanghai 2010 wordt met de verwachtte 200 deelnemende landen en de 70 miljoen bezoekers de grootste wereldtentoonstelling tot nu toe. Naast een aantal thema-paviljoens zijn er een groot aantal landen met eigen paviljoens, waaronder Nederland.

De Wereld Expo in Sjanghai wordt dit jaar gehouden van 1 mei t/m 31 oktober, en kreeg als thema mee “Better City, Better Life”. Waarmee de organisatie de nadruk wil leggen op de ontwikkeling van steden.

Nederland is met twee paviljoens vertegenwoordigd: “Happy Street” op de Expo zelf en een cultureel paviljoen in de binnenstad. Happy Street is een complete straat in de vorm van een acht, het Chinese geluksgetal. De bezoekers lopen langs huisjes in verschillende bouwstijlen uit de Nederlandse architectuurtraditie met onder andere ontwerpen van Gerrit Rietveld en Jan Wils.
Het Nederlandse ontwerpbureau Kossmann.de Jong mag in samenwerking met een bedrijf uit Hong Kong, één van de vijf thema-paviljoens, het “Urbanian Pavilion”, bouwen. Daarvoor had genoemd bedrijf een internationale ontwerp-wedstijd gewonnen.

Expo ooit

De eerste wereldtentoonstelling, of Expo, werd gehouden in 1851 in Londen, en hoewel er sindsdien al meer dan vijftig zijn geweest is het de eerste keer dat China haar poorten opent. Amsterdam was al twee keer de locatie, in 1883 en 1913.

In 2010 zal naar verwachting 55% van de wereldbevolking in een stad wonen. Met het thema wil de organisatie dat Expo-deelnemers met ideeën komen voor leefbare steden in de 21e eeuw. Nederland heeft als verstedelijkt en dichtbevolkt land veel ervaring op dit gebied. In het Nederlandse paviljoen wordt vooral duurzaamheid, milieu en duurzaam handelen gepromoot en wordt ondermeer getoond hoe Nederland innovatief probeert om te gaan met ruimte, energie en water.
Naast Nederland heeft een aantal deelnemende landen ook een speciale Expo-site aangemaakt en diverse promotie-video’s gepubliceerd.

Reageren via Facebook