Vergaderen doe je online, virtueel en met Augmented Reality /10 reacties

Fysiek minimum

Voordat je zaken met iemand doet is het fijn om elkaar persoonlijk te ontmoeten. Hetzelfde geldt voor het tekenen van een grote deal of het afsluiten van een project. Maar is deze persoonlijke ontmoeting altijd noodzakelijk? Wat is het fysieke minimum waaraan we gebonden zijn?

Een discussie over online vergaderen roept zonder twijfel veel vragen op binnen een organisatie. Kan het doorspreken van een presentatie of het bekijken van de jaarcijfers via een online vergadering? Een sales training? Een eerste (of tweede) sollicitatiegesprek? Hoe vaak zal een werknemer nog op kantoor verschijnen? Moet hij überhaupt in Nederland zijn?

De antwoorden op deze vragen zullen per organisatie verschillen. Maar het ligt voor de hand dat vrijwel elke organisatie potentieel iets te winnen heeft bij het omarmen van online vergaderingen. Simpelweg omdat het vrijheid biedt. Vrijheid waarvan je niet altijd gebruik hoeft te maken, maar waarvan het wel fijn is dat het er is.

In de verdere toekomst valt te verwachten dat Augmented Reality ervoor gaat zorgen dat het net lijkt alsof je bij elkaar in de kamer zit

Toekomstvisie

Door de directe voordelen voor een bedrijf en de strengere milieueisen die er tegenwoordig zijn, kunnen we in de komende jaren groei verwachten op het gebied van online vergaderingen. Het is immers een simpele manier om het dure en milieuvervuilende reizen te beperken. Door een groeiende behoefte zal de technologie zich blijven ontwikkelen.

Snellere internetverbindingen kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat we ook onderweg kunnen vergaderen via onze mobiele telefoon en laptop, onder meer in de trein. In de verdere toekomst valt te verwachten dat Augmented Reality ervoor gaat zorgen dat het net lijkt alsof je bij elkaar in de kamer zit. Dan zijn we weer terug bij af en zijn vergaderingen weer ‘echt’.

Reageren via Facebook

Over Tom Rovers

Tom Rovers is Consultant bij Sparked. Hier helpt hij organisaties met het verbeteren van online communicatie en samenwerking. Daarnaast leert en inspireert hij kinderen over ondernemerschap met zijn bedrijf Tom en Thomas.