Social media: zo doen zij het /reageer

#5. Sipke Overbeeke, internet manager Benelux en Europa bij Philips

Op foto samen met Saskia Maas, senior pr manager Benelux bij Philips.

Sipke Overbeeke en Saskia Maas, Philips

481 connecties op LinkedIn
320 volgers op @sipke
126 vrienden op Facebook

Saskia Maas, senior pr manager Benelux bij Philips
351 connecties op LinkedIn
67 volgers op Twitteraccount @SaskiJa
45 vrienden op Facebook

In één tweet
BN’ers creëren gezelligheid rond een online koffietafel door op Senseo’s ­Facebookpagina te praten over boeken, mode, muziek en film.

Philips

41.924 mensen vinden Philips leuk op Facebook
6.556 mensen vinden SenseoNL leuk op Facebook
3.889 volgers op Twitteraccount @PhilipsNL
1.328 volgers op Twitteraccount @PhilipsPR
3.462 volgers op Twitteraccount @PhilipsLight
339.475 keren dat het Philipskanaal op YouTube is bekeken
73.679 volgers op LinkedIn
39.175 leden van Innovations in Health, een van Philips’ expertgroepen op LinkedIn

Overbeeke en Maas: “We benaderen social media meestal vanuit een marketingaanpak: per project bekijken we welke afdelingen betrokken moeten ­worden. Voor Senseo hebben we op Facebook een online koffiemoment ­gecreëerd rond 4 thema’s: literatuur, mode, film en muziek. Per ­thema hebben we gevraagd aan bekende Nederlanders, die we ‘­connectoren’ noemen, om de ­dialoog aan te gaan vanuit hun eigen Facebook-­profiel. De focus ligt met opzet niet op Senseo zelf, maar op de thema’s. Daarnaast organiseren we met hen ook offline events. Zo konden ­modeliefhebbers koffie drinken met ­Daniel Bles en ­mochten mensen meedenken over het ontwerp van een limited ­edition Senseo-apparaat. De acties zijn niet gericht op directe ­verkoop, maar op ­interactie. Zo startte Susan Smit de ­gesprekken op rond literatuur, wat de eerste bezoekers naar de Senseo-pagina trok. Daarnaast hebben we ­advertenties op Facebook geplaatst, en de campagne aangejaagd via out-of-home abri’s. De combinatie van kanalen is bij dit soort projecten belangrijk. Philips heeft een team dat ­internationale voorbeelden van socialmediagebruik verzamelt en deelt. Campagnes worden vaak internationaal opgezet, waarna elke regio er een lokale draai aan geeft. Hoe lokaler die content, hoe beter: de ­drempel om de conversatie aan te gaan ligt dan ­lager.”

Tip
“Besef dat een campagne via social ­media arbeidsintensiever is dan een standaard televisiecampagne.”

Reageren via Facebook

Reacties

Over Rob van Leeuwen