Nieuws/ Social networking draait niet alleen meer om het aantal vrienden /2 reacties

door: Marjon Vinck
over: internet, software, communicatie, sociologie, computer
op: 28 januari 2008

Hyves, Facebook en MySpace. Allemaal namen van social-networkingsites die niet meer zijn weg te denken van het hedendaagse internet. Het doel van deze sites is - kort gezegd - dat de gebruiker zijn of haar sociale netwerk kan opbouwen en onderhouden. Deze maand is in de VS echter een social-networkingsite gelanceerd die een wel heel speciaal doel voor ogen heeft: My G-Life hoopt kansarme jonge mensen te helpen door hen via de site te trainen in gamedesign, aldus BBC News.

Het unieke van de site is dus dat zij haar leden vaardigheden op het gebied van gamedesign en grafische animatie probeert bij te brengen met als doel de vaak meer kansarme jongere een beter vooruitzicht te geven op de toekomst en hen meer contact te geven met leeftijdsgenoten door het uitwisselen van de ervaringen. De organisatie, onder leiding van Idit Caperton, heeft dan ook als doel jongeren uit verschillende (strijdende) bevolkingsgroepen zo dichter bij elkaar te brengen en hoopt dat ze hierdoor meer wederzijds begrip voor elkaar krijgen.

Caperton heeft daarbij verschillende groepen op het oog. Zo was er dankzij steun van Cisco Systems een proefproject in het Midden-Oosten gestart, waarbij joodse en Palestijnse Israëli’s via de site met elkaar in contact kwamen. Deze proef verliep zo succesvol, dat men de huidige site (nog steeds een bèta-versie overigens) via de American University verder ontwikkeld heeft. Ondertussen is de organisatie nu in gesprek met landen als India en organisaties als Amnesty International.

Trendexpert Martin Raymond verwacht dan ook dat My G-Life een van de voorlopers is van een culturele verschuiving op het gebied van social networking. Waar het volgens hem eerst ging om zoveel mogelijk vrienden te genereren, zullen de social-networkingsites van de toekomst zich juist richten op het aantal gevallen van samenwerking met elkaar. Iemand met 10 vrienden kan zo dus veel meer ’status’ hebben dan iemand met 500 vrienden. Het belangrijkste is volgens Raymond echter het achterliggende idee: “werk is niet alleen om geld te verdienen, maar kan ook je persoonlijkheid verbeteren.”

Reageren via Facebook