Social selling stijgt in populariteit: een op zes sluit deals via LinkedIn
/reageer
-
door: Redactie Sync over: marketing, strategie, businesstrends op: 24 juni 2021 Een op zes werkenden sluit deals via LinkedIn
Dit blijkt uit onderzoek van Prospex
Nadat verkoopafspraken plotseling niet meer fysiek konden plaatsvinden en bedrijfstelefoons ineens onbemand waren, groeide de rol van social media in sales: social selling stijgt enorm in populariteit. Uit nieuw onderzoek van Prospex onder 1.100 werkende Nederlanders blijkt dan ook dat een zesde van hen nieuwe klanten of opdrachten via LinkedIn binnenhaalt. Desondanks blijkt uit hetzelfde onderzoek dat niet iedereen zich gemakkelijk voelt bij digitaal netwerken: zo is 62 procent nog terughoudend in het online benaderen van onbekenden.
Werkenden tot veertig jaar presteren het best op LinkedIn. Zo haalt ruim een vijfde van hen via het sociale platform nieuwe opdrachten binnen. “Digitaal netwerken is niet anders dan fysiek netwerken,” zegt Maxim Spek, oprichter en eigenaar van Prospex. “Op een netwerkborrel geef je ook niet alleen je businesscard aan bekenden. Ik begrijp dat digitaal connecten soms lastig is of onpersoonlijk voelt voor generaties die zijn opgegroeid zonder sociale media, maar hier liggen vandaag de dag wel de kansen. Zolang je het op een integere manier en met de beste bedoelingen aanpakt, zul je zien dat anderen jouw contactpoging waarderen.”
Bedrijf versus persoonlijk profiel
Ook al leveren zakelijke platforms zoals LinkedIn regelmatig nieuwe opdrachten op, ruim een derde van de werkende Nederlanders vindt dat hun werkgever nog meer commercieel voordeel kan halen uit zakelijke social media. Vooral jongeren (52 procent) denken dat de organisatie waarvoor zij werken hierin kan verbeteren. Opvallend genoeg lijken medewerkers niet altijd bereid daar zelf bij te helpen. Zo vindt maar liefst 46 procent van de ondervraagden het vervelend om via hun persoonlijke profiel te adverteren voor hun bedrijf. Spek: “Sales draait om vertrouwen. Een vertrouwensband ontstaat niet tussen bedrijven maar tussen de mensen die er werken. Werknemers presenteren zich nu eenmaal liever als individu dan als uithangbord van hun bedrijf. Daarom delen de meeste mensen liever persoonlijke werksuccessen dan commerciële berichten van hun werkgever op een platform als LinkedIn. Bovendien werkt dit, want andersom lezen we ook liever persoonlijke verhalen dan corporate berichtgeving.”
Reacties
- Er zijn nog geen reacties.
- Reageer zelf
Reageren via Facebook