Nieuws/ Social shopping, wijntje erbij /1 reactie

door: Bart Nagel
over: internet, marketing, businesstrends, e-commerce
op: 29 november 2007

Vandaag, op donderdag 29 november, wordt Vinoo.nl gelanceerd, een fonkelnieuw Web 2.0-project van Nederlandse bodem. Vinoo.nl is een social network/community voor wijnliefhebbers. Op de site kun je een profiel aanmaken, wijnen beoordelen en natuurlijk met elkaar in contact komen.

Businesscase

Vinoo.nl geeft gebruikers hun persoonlijke profielpagina’s, virtuele wijnkelder en wensenlijstjes. In ranglijsten is te zien wat de populairste wijnen zijn in de verschillende soorten.
Oprichters Aldo Wink en Reinier Ladan hebben een businesscase opgezet waarbij social shopping centraal staat. De community moet daarmee een club worden waarbinnen mensen elkaar aanbevelingen doen wat betreft de te kopen wijn.
En daar is het ook op ingericht. De leden kunnen er wijnen vinden, recensies over wijnen schrijven en aanbevelingen vinden. De wijnbeoordelingen zijn zeer gedetailleerd zonder meteen ingewikkeld te worden. Zo is per wijn erg veel bekend, van wijnhuis, oogstjaar, land en streek tot en met gekochte prijs.

Tags

“We denken dat gebruikers het leuk gaan vinden om online over wijn te praten”

Elke recensent voegt daarnaast ook een aantal tags toe aan de beoordeelde wijn. Dat zijn smaaktags en dinertags. Bij smaaktags moet je denken aan termen als framboos, tabak, fruit, hout en citroen. En de dinertags geven aan bij wat voor eten de wijn lekker is. Dan gaat het dus om vis, vlees, wild en gevogelte. Klik je op een tag dan krijg je uiteraard meer wijnen met deze tag. Zo kunnen je vanuit smaakoptiek en eten suggesties opdoen.
“We denken dat gebruikers het leuk gaan vinden om online over wijn te praten. Internationaal zijn succesvolle voorbeelden ons voorgegaan, dus ik heb goede hoop. Over een jaar wil ik zeker 15.000 leden hebben. Wat dit in termen van traffic en omzet gaat brengen, dat zien we wel”, zegt Wink.

Doorklikken

In de suggesties schuilt hem de businesscase van Vinoo.nl. Bij elke wijn staat namelijk een aantal links naar waar deze wijn online te koop is. De bedoeling is dat leden doorklikken naar de betreffende webwinkels die dan per klik moeten betalen. Het CPC-tarief dat Vinoo.nl hiervoor berekent, ligt tussen de 10 en 30 eurocent per klik, een vergelijkbaar tarief als doorklikgigant Google hanteert.
“Maar wij gaan ervan uit dat er bij Vinoo.nl erg veel doorgeklikt gaat worden, veel meer dan dat bij Google mogelijk is. De leden binnen de wijncommunity hebben dadelijk erg specifieke informatie ter beschikking per wijnsoort. Als ze dan doorklikken zijn ze natuurlijk zeer ver in het aankoopproces. En wij brengen ze ook nog eens precies naar de wijn van hun interesse”, stelt Wink.

Toekomst

De site is ook gemaakt om bruikbaar te zijn op mobiele telefoons. Nu al bestaat de interface uit blokken die precies het formaat hebben van het scherm van een iPhone. Niet dat de functionaleit nu al werkt, maar in de toekomst wordt dit een belangrijke. Wink: “Ik zie het voor me dat iemand in de winkel voor het schap staat en zijn telefoon pakt om binnen 20 seconde een passende wijnsuggestie te krijgen bij het eten wat hij die avond wil bereiden.”

Reageren via Facebook