Spelfabrikant Jumbo stapt over op digitaal Ganzenbord /reageer

Spelfabrikant Jumbo stapt over op digitaal Ganzenbord

Het is een nostalgisch beeld: Het gezin dat samen een spelletje Ganzenbord speelt. Door de opkomst van computers en consoles lijken de bordspellen langzaam maar zeker uit de gratie geraakt. En dankzij smartphones en tablets zijn er nog meer alternatieven om een spelletje te spelen. Wie trekt er eigenlijk nog Mens Erger Je Niet of Ganzenbord uit de kast?

Wat moet je doen als leverancier van traditionele bordspellen? Accepteren dat de markt kleiner wordt, of je aanpassen aan de nieuwe tijd? Ik had een afspraak met Jumbo-ceo Arend Smit en Manager Online Michiel Rademakers om te zien hoe Jumbo de transitie aan het maken is van een traditionele spelfabrikant naar de digitale wereld.

Spelen we nog genoeg?

Uit onderzoek van Forrester komt naar voren dat (bijna) iedereen tegenwoordig videospelletjes speelt. Daaruit kunnen we concluderen dat de meerderheid van de Amerikanen spelletjes speelt (ik ga er vanuit dat voor Nederland een zelfde beeld geldt).

Ouderen spelen minder online dan jongeren. Op de mobiele telefoon wordt door bijna de helft van de Generatie Y spelletjes gespeeld. Dat is niet verwonderlijk: Smartphones en tablets hebben het spelen makkelijker gemaakt, je kunt makkelijk een verloren moment gebruiken om een spelletje te spelen.

Spellen op smartphones en tablets nemen marktaandeel over van de pc- en consolegames. Research van Flurry laat zien dat het marktaandeel van Apple- en Androidgames sterk groeit in de VS.

Van analoog naar digitaal

Jumbo loopt niet voorop in het maken van de overstap naar digitaal, maar de digitale activiteiten zijn niet minder belangrijk voor het bedrijf. Het is trouwens niet zozeer een overstap, eerder het ontwikkelen van een nieuwe lijn producten en diensten.

Spellen en puzzels worden nog steeds verkocht, Jumbo gelooft tegelijkertijd ook in een nieuwe categorie games: Appcessories waarbij digitaal (bijvoorbeeld een app) wordt gecombineerd met ‘analoog’. Zo heeft Jumbo in 2011 de iPawn geïntroduceerd, waarbij een spel op de iPad wordt gespeeld met een fysieke pion of hengel.

Wat opvalt is dat de iPawn-spellen in de appstore gratis te downloaden zijn. Ik had verwacht dat er in het iPawn-doosje ergens een codenummer zou zitten om het spel te kunnen activeren. Het spel Air Hockey is eigenlijk ook heel makkelijk met je vinger te spelen, waardoor Jumbo toch een stuk omzet mist.

Op de iPawn is wereldwijd patent aangevraagd, Jumbo wilde echter niet zeggen wat de patentaanvraag exact inhield (mogelijk is dat het om de combinatie analoog en digitaal gaat).

Pim Pam Pet

Naast de iPawn-spellen Hengelspel, Slangen en Ladders, Air Hockey en Ganzenbord is ook het bekende Pim Pam Pet sinds kort beschikbaar op de iPad. Zowel in een gratis als in een betaalde versie (€ 2,39). Om eerlijk te zijn, de laatste keer dat ik Pim Pam Pet, speelde (je kent de vragen wel “… een film die begint met een N”) was bij mijn oma, meer dan 35 jaar geleden.

Toch, zo verzekert Smit me, verkoopt Pim Pam Pet nog steeds heel goed en staat het in de top 5 van spellen. Dat komt door de combinatie van een lage prijs (€ 9,95) en een korte gameplay. Je hoeft er geen uren voor uit te trekken.

Ook Stratego, misschien wel het bekendste spel van Jumbo, komt in een digitale variant. Binnenkort start de publieke bèta test (in feite gewoon de lancering van Stratego.com). Daarnaast zal er ook een kleine versie van Stratego (met minder stenen) op de iPad komen.

De uitdaging van de appstore

De prijsstelling van apps is een uitdaging voor Jumbo. Er zijn heel veel apps te verkrijgen, sommige zijn gratis en als er al geld voor wordt gevraagd dan ligt het bedrag op enkele euro’s. Dit is een groot verschil met de prijs van een regulier spel. Dat is prima voor iemand die op zijn zolderkamertje een app maakt, maar voor een bedrijf als Jumbo met 140 man personeel levert dat geen grote winsten op. Tenzij Pim Pam Pet net zo populair wordt als Angry Birds.

Volgens Smit is dit een kwestie van tijd. De appmarkt is heel jong en de meeste bedrijven zijn niet super succesvol (op een handvol bedrijven na, zoals Rovio). Het is zijn verwachting dat de markt meer volwassen wordt en dat het aantal apps met een prijs rond 8 of 9 euro zal groeien.

Op de volgende pagina: waarom Jumbo voor Apple kiest, en waarom het bedrijf eigenlijk geen keuze heeft.