Stadserfgoed gaat digitaal /reageer

Site

De site ZichtopMaastricht.nlEn dan komt het virtuele Maastricht langzaam tot leven. Door enerzijds culturele manifestaties op historische locaties te organiseren en anderzijds alle kennis te bundelen op de site Zicht op Maastricht.

“Een website is het enige instrument waarop je al deze informatie dusdanig kunt groeperen, dat het oneindig kan blijven groeien. Tegelijkertijd is het voor onze faculteit een interessante kans om te onderzoeken hoe deze virtualiteit gebruikt kan worden om kennis te genereren”, aldus Calje. “Hoe ga je om met het spanningsveld tussen expertkennis en lekenkennis, hoe bereik je burgers, hoe gaat de virtuele stad interfereren met de echte stad, kan het de sociale cohesie bevorderen? Dat zijn allemaal zeer interessante vragen.”

Kennisvalorisatie

De faculteit Cultuur- en Maatschappijwetenschappen was dan ook vanaf het begin van het project, twee jaar geleden, zeer geïnteresseerd. Het bood een prachtige kans om universitaire kennis met de samenleving te delen.

Calje: “Kennisvalorisatie is een kernmissie van de universiteit. Maar dat is voor medici en economen natuurlijk veel makkelijker dan voor cultuurwetenschappers. Daarom hebben we deze kans meteen gegrepen.”

Wereldwijd

“We maken ineens deel uit van een wereldwijd netwerk”

De financiële opbrengst, geen onbelangrijk motief voor kennisvalorisatie, blijft helaas wat achter. Mede daarom is de komst van een aparte branche van de Virtual Knowledge Studio (VKS) naar Maastricht een ‘gelukkig huwelijk’ volgens Calje. De VKS heeft als missie om de invloed van en de betekenis voor nieuwe media en ICT op de sociale en geesteswetenschappen te bestuderen.
“Een post-doc onderzoeker gaat zich bezighouden met de site en de vragen die ik zojuist noemde. En we maken ineens deel uit van een wereldwijd netwerk, dat zich met vergelijkbare projecten bezighoudt.” Zijn ogen twinkelen ervan.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Femke Kools

Femke Kools heeft de opleiding journalistiek gevolgd en werkt nu bij de communicatie-afdeling van de Universiteit Maastricht. Daar schrijft ze onder andere verhalen voor het e-Research Magazine. Hiermee laat de Universiteit Maastricht zien wat ze op onderzoeksgebied doet rond de zes themas geld, samenleving, geest, cultuur, technologie en lichaam. Daarnaast heeft Femke haar eigen tekstbureau: FemKools