Superformule voor virals /2 reacties

Superformule voor virals

Met Tubemogul kan het succes van een viral gemeten worden. Een viral is een webvideo waarin reclame wordt gemaakt. De truc is de video zo leuk en speciaal te maken dat iedereen hem wil zien en aan elkaar door wil geven - zoals dat met een virus gebeurt dus. Dat komt marketeers goed uit, want het betekent bijna gratis reclame.

Tubemogul heeft een formule ontwikkeld voor het maken van virals. In het pas gepubliceerde rapport doen ze dat aan de hand van een formule. Uiteraard is succes niet gegarandeerd, maar de formule is het bekijken waard.

Dit is hem:

.50C + .15M + .20T + .15P = Succes

Zoals het er staat niet te begrijpen natuurlijk, maar het komt neer op het volgende. Als je een viral wilt maken, moet hij in deze verhoudingen voldoen aan:

  • 50% C = Content en productie: het verhaal, de belichting, regie, etc
  • 15% M = Metadata: de titel, sleutelwoorden, toelichting
  • 20% T = Thumbnail: hier komt de bezoeker op af!
  • 15% P = Promotie: de marketing

.50C Content en productie

Het belangrijkste van een viral video is de inhoud en de uitvoering. De inhoud moet uniek zijn, alleen daarmee valt een viral nog op. Verder moet de uitvoering goed zijn. Het hoeft niet een professioneel geproduceerde video te zijn – al helpt dat wel – maar van het filmpje moet afstralen dat er aandacht aan besteed is. Volgens Tubemogul valt makkelijk te scoren met:

  • humor: iedereen houdt van lachen
  • avant-garde: zoek de grenzen van het toelaatbare
  • talent: echt talent is altijd boeiend
  • beroemdheden: we blijven ze interessant vinden
  • kitsch: Hier vallen alle onderwerpen onder die altijd in de aandacht blijven, zoals dieren die trucs doen, grappige kinderen, aanstekelijke muziek, special effects, ongelukken, grappen en natuurlijk een gouwe ouwe: seks!

De moeilijkheid voor marketeers die een viral video willen maken, is een onderwerp te kiezen dat populair is en toch de boodschap kan communiceren. Proberen de juiste verpakking te vinden voor een boodschap en waken voor het maken van een voertuig zonder passagiers. De content van een video moet doen waarvoor het bedoeld is.