Superformule voor virals /2 reacties

.15M Metadata

De juiste titel, sleutelwoorden en toelichting zijn details die vaak worden vergeten, maar die verschrikkelijk belangrijk zijn. Dit wordt vaak verkeerd gedaan. Alleen met de juiste metadata kan het publiek de video vinden.

Het is belangrijk niet alleen een opvallende titel te hebben, maar ook ervoor te zorgen dat de sleutelwoorden (tags) relevant zijn. Gebruik zoveel sleutelwoorden als mogelijk en verplaats jezelf in de schoenen van het publiek: waar zoeken ze naar?

Iets wat niet over het hoofd mag worden gezien, is categorisering. Zorg dat de video niet alleen bij een passende categorie is terug te vinden, maar doe je huiswerk en zoek naar een categorie die ook populair is.

.20T Thumbnails

Dit is waarschijnlijk het meest vergeten element uit de formule, hoewel de thumbnail het uithangbord van je video is.

Vroeger – en dan hebben we het over 6 maanden geleden – bepaalden de videosites welke thumbnail je toegewezen kreeg. Tegenwoordig krijg je meestal de keuze uit een aantal thumbnails, mag je zelf een precies tijdstip in je viral als thumbnail aangeven of zelfs een beeld uploaden.

Een goede thumbnail

Wat is dan een goede thumbnail? Zorg ervoor dat het plaatje bij de video, beschrijving en sleutelwoorden past. Of liever, zoek naar het beeld dat de essentie van de video laat zien. Het loont de moeite hier tijd in te steken en het meteen de eerste keer goed te doen.

Een voorbeeld van de kracht van een thumbnail is deze video van iemand die een topless foto van Britney Spears gebruikte als thumbnail en hierdoor bijna 8 miljoen bezoekers kreeg. Kijk ook eens deze video over de ‘war of the thumbnail’.

.15P Promotie

Dit is een element waar vaak veel aandacht aan wordt besteed, maar als je de rest goed hebt aangepakt kun je hier tijd besparen. Desalniettemin is het altijd goed om de video te promoten.

Het is vooral van belang om een keer goed boven het maaiveld uit te komen. Als de video een keer opvalt, wordt hij al snel doorgestuurd of genoemd op weblogs en digg sites. Digg, Reddit, NuJij, GeenRedactie, eKudos en MSN Reporter lenen zich hier uitstekend voor. Ook kan het lonen de video in te sturen naar weblogs, maar wees er dan wel zeker van dat de video ook echt leuk is (afkraken is zo gedaan… maar ook dat levert weer kijkers op!).

Plaats de video ook op YouTube

Het is altijd aan te raden een video op verschillende sites te zetten. De grote namen hierin zijn in Nederland 123Video, YouTube, Google Video, Hyves en Metacafe. Maar kijk ook eens naar sites als Yahoo video, MySpace, Revver, Daily Motion, Veoh, Brightcove, Crackle en Blip.tv.

Aan de slag

Tubemogul heeft nog een aantal mooie voorbeelden van succesvolle viral video’s die – natuurlijk – gevolgd zijn met Tubmoguls eigen tracking systeem.

Internetvideo is een krachtig medium dat steeds vaker wordt ingezet voor promotie van producten en diensten. Het creëeren van een viral video is zeer lucratief.

Dit artikel verscheen eerder op zoomz.

Reageren via Facebook

Over Remco Bron

Remco Bron schrijft bij het weblog Zoomz.nl over de internetvideomarkt en de inzet van internetvideo door het bedrijfsleven. Tevens is Remco Marketeer bij PCzapper.tv.