Tafelvoetballen tegen de computer is ook leuk /reageer

Tafelvoetballen tegen de computer is ook leuk

Goed nieuws voor tafelvoetbalfanaten: een balletje trappen kan binnenkort ook zonder menselijke tegenpartij. Onderzoekers van de Eindhovense faculteit Werktuigbouwkunde leggen momenteel de laatste hand aan een tafel die deels computergestuurd is. Twee motortjes aan de onderkant van de tafel zorgen voor de draai- en trekbewegingen van de staven met de voetbalpoppetjes. Een camera boven de tafel registreert de locatie van de bal met een snelheid van honderdtwintig beeldjes per seconde, zodat de computergestuurde poppetjes in theorie twee keer zo snel kunnen reageren als de door mensenhanden aangestuurde tegenpartij.

Dat wordt dus steevast verliezen van de computer? Student Rob Janssen grijnst breed. “Dat is wel de bedoeling, ja. Het leukste zou het zijn als we verschillende moeilijkheidsgraden kunnen inbouwen, maar zover zijn we nog niet.”

Janssen studeert in mei af aan het beeldverwerkingsysteem dat nodig is om de bal te volgen en de poppetjes correct te laten reageren. Dat bleek nog niet zo simpel: de camera filmt in zwart-wit en de lijnen op het veld zijn net zo wit als de bal. Erger nog, de middenstip en de penaltystippen zien er van bovenaf exact hetzelfde uit. “We wilden de bal niet rood maken, omdat de tafel aan alle eisen van een toernooitafel moest voldoen”, zegt Janssen.