Telemedicine: de 24-uurs virtuele thuisdokter /1 reactie

E-mail

Hartfalen

In Europa lijden op dit moment ongeveer veertien miljoen mensen aan een slecht werkend hart. Jaarlijks overlijden in Nederland meer dan 50.000 mensen aan de gevolgen van een plotselinge hartstilstand er zijn meer dan 200.000 patiënten met hartfalen. Circa 35 procent van het totale aantal sterfgevallen wordt veroorzaakt door cardiovasculaire aandoeningen.

Met Carelink wordt een arts via een bericht of e-mail gewaarschuwd dat een transmissie van nieuwe gegevens van hun patiënt van start is gegaan – een dergelijk bericht of e-mail wordt een CareAlert genoemd. Zodra er een CareAlert ontvangen is, kunnen artsen de nieuwe patiëntgegevens evalueren en indien nodig, onmiddellijke zorg verlenen door middel van aanpassingen in de therapie die het apparaat afgeeft, of bijstelling van de medicatie van de patiënt.

In Nederland werkt de Isala klinieken in Zwolle met het nieuwe monitoringsysteem. Cardioloog Peter Paul Delnoy testte het systeem bij ruim dertig patiënten. ‘We kunnen voor het eerst onmiddellijk en eventueel 24 uur per dag beschikken over patiëntgegevens beschikken,’ vertelt hij. ‘Dat is een belangrijk voordeel.’ De onmiddellijke waarschuwing in geval van een levensbedreigende wijziging in het ziekteverloop, biedt de arts de mogelijkheid om de therapie van de patiënt te evalueren en meteen in te grijpen indien nodig. ‘Zo voorkomen we vaak ongeplande ziekenhuisopnames van patiënten met hartfalen. Dankzij deze technologie kunnen we patiënten beter en eerder helpen samen met de eerstelijnsgezondheidszorg en de hartfalenpoliklinieken,’ aldus Delnoy.

Er zijn meer initiatieven die het inzetten van ICT in de zorg als doelstelling hebben. Neem het i-Zorg Consortium, waar onder meer ziekenhuizen, onderzoeksinstellingen, specialisten en bedrijven als Philips Research aan deelnemen. Dat wil bijdragen aan het betaalbaar houden van de zorg door met behulp van elektronica meer aandacht te geven aan de verzorging van mensen en het verbeteren van de communicatie tussen zorgverleners onderling en zorgverleners met patiënten. Via i-Zorg liep recent een project om patiënten met een ernstige, progressieve spierziekte, ASL, via internet te ondersteunen. De betrokken artsen bezoeken nu patiënten door het hele land, maar kunnen daardoor niet reageren op vragen die patiënten of hun omgeving hebben. Met een webcam zouden ze dat op afstand wel kunnen doen.

De toekomst

De Medische monitoring op afstand is niet voor iedereen geschikt. Niet elke groep patiënten met risico op hartfalen komen in aanmerking. Vooral de hoogrisicogroep dient onder direct toezicht te blijven staan van een arts in een ziekenhuis. Daarnaast zijn er nog technologische hindernissen. Goed functionerende batterijen of de dataverbindingen blijken nogal eens een bottleneck. Verder is het best veel gevraagd om van een patiënt te verwachten dat hij de hele dag een grote hoeveelheid sensoren op zijn lichaam houdt als die niet prettig dragen of zelfs pijn doen. Dat kan overigens worden opgelost door sensoren in de toekomst in kleding aan te brengen, zodat er minder ongemak is van sensoren die aan de huid moeten worden geplakt. Of dat gevolgen heeft voor de nauwkeurigheid van de meting, wordt nu onderzocht. Verder moet de identificatie uiterst betrouwbaar zijn. En moet het mogelijk zijn dat de patiënt er zelf voor kiest wel of niet data door te geven. Zelfbeschikking en privacy mogen niet ondergeschikt zijn aan de technologische mogelijkheden, blijkt uit patiëntenonderzoek.