Nieuws/ Teveel TV slecht voor je carrière /reageer

door: Ewald Smits
over: media, gezondheid, communicatie
op: 8 mei 2007

Tieners die meer dan drie uur per dag televisie kijken, doen het slechter op school en studeren significant minder verder dan tieners die dat niet doen. Dat blijkt uit een twintigjaar durende studie onder zevenhonderd tieners in de Amerikaanse staat New York. Dat meldt NewScientist.
Volgens de studie hebben kinderen die meer dan drie uur per dag telelvisie kijken twee keer meer kans om hun school niet af te maken. Datzelfde geldt voor verder studeren.

Achterstand

Bijna eenderde van de onderzochte tieners die per dag vele uren televisie kijken, liepen een achterstand op of maakten hun opleiding niet af. Bij kinderen die niet meer een uur televisie kijken, ligt dat percentage op tien procent. Ook hebben de veel kijkers vergeleken met hen die weinig kijken een 82 procent grotere kans om niet af te studeren. Zelfs nadat factoren als leerproblemen en sociaal-economische status zijn meegenomen.

Omstreden

De resultaten van het onderzoek zijn omstreden. Andere wetenschappers suggereren dat juist kinderen met leerproblemen hun toevlucht zoeken tot de televisie. Zo zegt Rene Weber van de Universiteit van California in Santa Barbara, Amerika: “The study does not provide strong evidence for a causal relationship between television viewing and subsequent attention difficulties. I don’t consider this as relevant”.

Reageren via Facebook

Reacties



SYNC is het innovatieblog van
← Terug naar MT