Nieuws/ Tijdsverspilling goed voor arbeidsproductiviteit /reageer

door: Marjon Vinck
over: personeel, psychologie, productiviteit, strategie
op: 31 mei 2007

We kennen de VS als het land van de onbegrensde mogelijkheden, waar ook de werkweken onbegrensd lijken. Als men kijkt naar de gemiddelde Amerikaanse arbeider, dan werkt deze gemiddeld 45 uur per week, waarvan zij er zelf 16 als ‘niet-productief’ beschouwen - zo wijst een studie van Microsoft uit. Neemt men daarbij de cijfers die uit onderzoek van America Online (AOL) en Salary.com naar voren komen, dan komt het erop neer dat de gemiddelde Amerikaanse werknemer 3 dagen per week werkt en 2 dagen verspilt. Steve Pavlina, een zelfbenoemde expert in persoonlijke ontwikkeling, zegt dat de gemiddelde werknemer pas rond 11 uur ’s ochtends echt begint te werken, terwijl het werktempo rond half vier ’s middags weer wordt getemperd.

Hoe we deze tijd doorkomen is eigenlijk onbekend. De verschillende onderzoeken wijzen allemaal naar verschillende oorzaken, maar ze zijn hoofdzakelijk terug te voeren op het privé-internetgebruik op de werkplek en nutteloze vergaderingen dan wel overlegstructuren - al mogen we de koffieautomaat en vieze rommelige bureaus ook niet uitvlakken.

Is dit allemaal wel zo erg als de baas denkt? Nee, als we de New York Times mogen geloven. In de VS is volgens het Center for Work Life Policy het inmiddels al heel normaal dat een topfunctie gemiddeld 70 of meer uren per week in beslag neemt, terwijl veel kleine ondernemers daarnaast nog zo’n 49 procent van zijn privétijd besteedt aan het werk door het lezen van e-mails en beantwoorden van telefoontjes.

De arbeider en de atleet

Het lijkt tegenstrijdig, maar de langere werkweken zijn ook de reden dat we - relatief gezien - meer tijd verspillen. Volgens Bob Kustka, oprichter van het bedrijf Fusion Factor, komt dit doordat wij er simpelweg niet op gemaakt zijn om lange tijden achtereen te werken. Een topatleet zie je immers ook alleen maar pieken op het moment dat het ertoe doet, terwijl hij/zij in de pauzes bijkomt om vervolgens weer een topprestatie te leveren.

Kustka zegt dat we onze ‘arbeidsenergie’ ook op een die manier moeten verdelen: we moeten gericht werken op enkele activiteiten en tussendoor korte pauzes nemen. Het is uiteindelijk het resultaat (aan het eind van de gestelde periode) wat telt en in feite niet de manier waarop het tot stand is gekomen. Lynne Lancaster van BridgeWorks zegt dat het ook aan de manier van denken ligt: veel bedrijven van de oude stempel denken dat hoe langer je werkt, je dan ook harder werkt.

De nieuwe werkgedachte

De nieuwe gedachte is volgens Lancaster anders: “Het nieuwe denken is ‘als ik mijn taak door en door ken en ik ben sneller klaar dan iedereen, waarom zou ik dan niet eerder naar huis kunnen gaan?’ ” Dit resulteert bij sommige bedrijven inmiddels al tot een beleid genaamd ROWE (Results Only Work Environment), zoals het hoofdkantoor van Best Buy in Minneapolis, waarbij de arbeidsproductiviteit en tevredenheid van de werknemers is gestegen sinds dit beleid is ingevoerd.

Dus mocht je baas weer zeggen dat je je tijd aan het verdoen bent door even weg te doezelen achter je bureau of een gesprek bij de koffieautomaat, hou hem voor dat dit alleen maar de arbeidsproductiviteit ten goede komt. Wat bij alle partijen tot tevredenheid moet leiden.

Reageren via Facebook

Reacties