Tim Coronel laadt zich op voor de woestijn /reageer

Tim Coronel laadt zich op voor de woestijn

Met een elektrisch voertuig de Dakar-rally uitrijden, kan dat? Tim Coronel denkt van wel. De Nederlandse coureur was de eerste die solo, op vier wielen de rally uitreed, voor de volgende editie heeft hij een nieuwe uitdaging gevonden. Tijdens de editie van 2012 wil hij met een elektrische buggy aan de start verschijnen, als de race in Argentinië, Chili en Peru plaatsvindt.

Toen het idee eenmaal was ontstaan, na de finish in 2011, belde hij Wubbo Ockels voor hulp. “Ik ken hem nog van vroeger”, vertelt Coronel. “Hij lag ziek op bed, maar ik mocht toch langskomen. Zijn ogen begonnen helemaal te twinkelen toen ik vertelde over mijn plan. Vergeet niet dat de TU Delft ook de Nuna heeft gebouwd. Ze hebben al eerder de wereld verbaasd.”

Hufterproof

Ockels zet enkele van zijn studenten aan het werk. Op dit moment werken tien studenten van de TU Delft aan een plan voor de elektrische buggy. Ockels en Coronel hebben hen drie speerpunten gegeven: de energiebehoefte, de luchtweerstand en het gewicht van de buggy.

Daar een oplossing voor vinden, dat is nog niet zo makkelijk, vertelt Coronel: “Een elektrische buggy rijdbaar maken, dat is prima te doen. Een elektrische buggy Dakar-waardig maken, dat is een ander verhaal. Daar heb je te maken met stof, je rijdt door een woestijn. Elke editie valt 50% van de coureurs uit, je neemt het op tegen hele andere grootheden. Zo’n auto moet dus hufterproof zijn.”

Ergste scenario

Is dat mogelijk? Ja, zegt Bram Davids van de TU Delft, die vanuit de studenten de pr verzorgt. “Het wordt wel lastig, vooral op de stukken waarbij door de duinen gereden moet worden. Dan ondervindt de auto veel weerstand, maar het moet te doen zijn. We ontwerpen de buggy voor het worst case scenario, zodat het voertuig in alle omstandigheden kan rijden.”

Tim Coronel tijdens de Dakar-rally van 2010

De tien studenten, die Coronel helpen als onderdeel van hun eindproject voor het bachelorprogramma, zijn op dit moment hard aan het rekenen voor de meest ideale oplossingen, vertelt Davids. “We werken het onderzoek op dit moment uit tot een zo gedetailleerd mogelijk concept. Daarna is het aan Coronel zelf om te bepalen welke aanwijzingen hij uiteindelijk toepast in de buggy. Dat heeft natuurlijk ook met de kosten te maken.”

Baanbrekend?

Voor de aandrijving kijken de studenten naar de meest milieuvriendelijke oplossingen, vertelt Davids. Een elektrische auto is leuk, maar niet voldoende. “Als je die elektriciteit opwekt met een dieselgenerator, dan schiet je er natuurlijk weinig mee op. Dus kijken we onder andere naar windenergie, en naar methodes waarbij vliegers helpen bij de opwekking van energie.” De berekeningen vinden tot nu toe plaats op de computer, binnenkort gaan de studenten een buggy letterlijk in het zand plaatsen, om hun rekenmodel verder aan te scherpen.

Coronel wordt niet alleen bijgestaan door de TU Delft, de coureur heeft een consortium aan Nederlandse bedrijven om zich heen verzameld. Aalberts Industries zal de buggy uiteindelijk gaan bouwen. “Ik wil de eerste zijn die niet op brandstof, maar met een celletje, de Dakar-rally uitrijdt”, vertelt Coronel. “Het wordt baanbrekend.” Wordt dus, ongetwijfeld, vervolgd.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Rob van Leeuwen