Tips voor Google Analytics /reageer

Tips voor Google Analytics

Wie Google Analytics slim gebruikt, kan sturen op het gedrag van de websitebezoekers. Laat dus geen kansen liggen door alleen maar te kijken naar het aantal bezoekers van je site. Met deze technieken kun je meer uit je analytics halen:

Google Analytics geeft je al snel een overload aan informatie over jouw website. Veel mensen kijken hierbij vooral naar het aantal bezoekers en proberen dit te verhogen. Hoewel het bezoekersaantal van belang is, is het belangrijker om je te richten op daadwerkelijke conversie. Het heeft geen zin om 5000 bezoekers per dag te hebben zonder dat dit leidt tot één enkele aankoop/aanvraag. Dat is een beetje als een winkel die elke dag vol is met mensen die alleen maar komen kijken.

Sturen op conversie

Het mooie van een live winkel is dat je jouw klanten kan observeren. Je ziet hoe ze de winkel inlopen, waar ze naar kijken, hoe lang ze ergens naar kijken en waarmee ze uiteindelijk naar de kassa lopen. Zonder een analytics tool mis je dit online. Je stuurt in het donker.

Sturen op conversie daarentegen helpt je op te kiezen op welke marketing kanalen je moet inzetten. Je kan immers zien waar mensen vandaag komen en deze volgen. De meest lucratieve kanalen kun je op deze manier nog actiever inzetten. Of je kan zien waar de meest lucratieve klanten vandaag komen en hier meer op sturen. Laten we aan de slag gaan:

1. Zorg dat je doelen ‘trackt’

In Google Analytics zit een functie met de naam “goals tracking.” Je hebt daarin zo’n vier smaken:

URL: Het doel is een bepaalde pagina waar je mensen naartoe wilt hebben. Denk hierbij aan een “Bedankt” pagina na het aanmelden op een nieuwsbrief.
Pagina’s per bezoek
Tijdsbesteding: Dit doel is om te meten hoe lang bepaalde bezoekers op je site blijven.
Events: Maar nog specifieker zijn de ‘events’ waarmee je specifieke interacties kan nagaan zoals het kijken naar bepaalde video’s of het downloaden van een PDF.

Kies de doelen die het beste bij je bedrijf passen.

2. Segmenteer je bezoekersstroom

Nu je de informatie rondom jouw doelen hebt verzameld is het van belang jouw bezoekers te gaan segmenteren. Je kan daarbij een aantal filters gebruiken rondom de bronnen die de bezoekers naar jouw site toe leiden. Ga naar het ”Standard Reporting” deel in je analytics en ga naar “Advanced Segments”. Je kan kiezen uit de standaard segmenten en je eigen segmenten aanmaken. Segmenten waar je aan kunt denken zijn:

Verkeer via Google
Social media verkeer
Social media verkeer per site

3. Voortdurend verbeteren

Blijf hiermee experimenteren en de bezoekersflows verbeteren en analyseren. Koppel je flows aan je doelen en kijk welke bezoekers jouw het meeste opleveren en welke stappen hen helpen om meer op jouw site te doen.

Analyseer overigens niet teveel, maar organiseer vooral veel kleine experimenten. Als je elke week met slechts drie experimenten je conversie met 3-4% kan verbeteren ben je na een maand op 16% verbetering en na een jaar over de 450%.

Dit artikel verscheen eerder op venturehacking.nl

Ook interessant:

12,5 jaar internet: van zoeken naar vinden tot adviseren
Googlogie: Slim omgaan met trefwoorden
Privacyverklaring op je site - hoe lastig is dat?

Reageren via Facebook

Reacties

Over Job ten Bosch