Traffic halen bij YouTube en Flickr /reageer

Traffic halen bij YouTube en Flickr

Social media websites zijn bijzonder populair. Sites als Flickr en YouTube behoren tot de bestbezochte sites ter wereld. Wie er als webshophouder een account opent en daar kijkers trekt, kan ook op de eigen website meer verkeer verwachten. Nu leidt meer verkeer natuurlijk niet zomaar tot meer omzet, maar merk en bedrijf worden er wel degelijk bekender van.

Effect

Omdat internetgebruikers ervaren consumenten zijn, staat langskomen niet zomaar garant voor meer omzet. Dat geldt zowel offline als online.
Maar het mag de omzet dan nauwelijks verder helpen, social en community netwerksites spelen meer en meer een rol in hoe consumenten een merk, product of dienst beleven.

Uit onderzoek van MarketingSherpa blijkt dat social en community netwerksites weliswaar effect hebben op omzet, maar dat dit nog niet noemenswaardig is. Slechts 12 procent van de online shoppers koopt meer dan gepland door deze sites.
De kansen liggen vooral op het gebied van merkbewustheid en -bekendheid. 29 procent van de online shoppers zegt betere koopbeslissingen te nemen na het bezoeken van dergelijke sites. Veel producten lenen zich er uitstekend voor om online gepresenteerd te worden.

Blender

Dat bijvoorbeeld het posten van video’s op YouTube een slimme manier is van viral marketing, bewijst het Amerikaanse blendermerk BlendTec. Het bedrijf heeft filmpjes op YouTube staan van directeur Thomas Dickson in een witte laboratoriumjas met veiligheidsbril die tal van objecten in zijn ‘total blender’ mikt om aan te tonen dat het ding alles verpulvert.

De serie video’s onder de noemer ‘Will it blend?’ heeft al heel wat voorwerpen naar de andere wereld geholpen: een iPod, mobiele telefoons, golfballen, een houten steel van een hark, knikkers, pennen, hockeypucks en ga zo maar door. De filmpjes zijn voorzien van een heerlijk jaren zestig televisiequizmuziekje en eindigen steevast met de opmerking: ‘Yes, it blends!, ga naar www.willitblend.com voor meer.’ Ondertussen staat het BlendTec-merk de hele tijd op de achtergrond te breinpenetreren.

Gortdroog

De filmpjes zijn slim opgezet, hebben een gortdroge humoristische lading en zijn dan ook razend populair. Miljoenen keren zijn ze bekeken en dat heeft - niet verwonderlijk - enorme ladingen traffic en merkbekendheid opgeleverd. Dickson zegt dat ook de verkoop er flink van heeft geprofiteerd. Let wel: het gaat hier om filmpjes die doodeenvoudig in elkaar te zetten zijn. Het zijn geen uitgebreid geregisseerde video’s maar gewoon simpele registraties van het verpulveren van vreemde objecten.