Een interessant artikel. Zijn visie over China doet me denken aan de theorie van de filosoof P.R. Sarkar.
Ravi Batra schrijft over Sakar in zijn boek de grote wereldcrisis van 1990.
Sarkar beschrijft de wet van de sociale cycli. Volgens hem evolueert elke maatschappij in de loop der tijd onder de condities van vier afzonderlijke tijdvlakken. Elk met zijn eigen karakteristieke kenmerken. Hij onderscheidt vier tijdperken, namelijk die van de:
"Volgens hem gaat de westerse samenleving opnieuw door een tijd van hebzucht-en-werkers. Daarom zijn er zoveel wrijvingen tussen rijke bedrijven, daarom is er ook zoveel misdaad, verslaving aan drugs en alcohol, materialisme en algemene malaise in de maatschappij van vandaag. Deze omstandigheden kunnen niet lang aanhouden (Ravi Batra, de grote wereldcrisis van 1990)"
Persoonlijk zie ik een groot verschil in het arbeidsmoraal van werknemers in Westerse landen en de loonslaven in Aziatische landen.
In het westen kunnen we veel verliezen. Toch maken we ons nog steeds sterk voor de opbouw van onze rechten waarmee we zoveel mogelijk vrije tijd of materieel bezit kunnen vergaren. Deze maand is daar een mooi voorbeeld van.
In het Verre Oosten kunnen werknemers nog niets verliezen. Domweg omdat er nog niet zoveel te verliezen valt. Zij hebben alles te winnen. Hun moraal is hoog.
Wie is er eigenlijk de (loon)slaaf. Volgens Sarkar zou het heel goed mogelijk zijn dat de rollen omgedraaid worden. Ken je geschiedenis.
Is het westen verloren? Persoonlijk denk ik van niet. We hebben toch voldoende denkers in huis. Of zie ik dit verkeerd.
Groet,
Arnoud
Reageer zelf!
Welkom bij SYNC
Hét magazine over innovatie en ondernemen, in Nederland en daarbuiten.
Reacties/ Trendwatcher Bakas over Europa
Arnoud (10 december 2006, 10:02)
Beste redactie,
Een interessant artikel. Zijn visie over China doet me denken aan de theorie van de filosoof P.R. Sarkar.
Ravi Batra schrijft over Sakar in zijn boek de grote wereldcrisis van 1990.
Sarkar beschrijft de wet van de sociale cycli. Volgens hem evolueert elke maatschappij in de loop der tijd onder de condities van vier afzonderlijke tijdvlakken. Elk met zijn eigen karakteristieke kenmerken. Hij onderscheidt vier tijdperken, namelijk die van de:
1. werkers
2. strijders
3. denkers
4. hebzuchtigen.
"Volgens hem gaat de westerse samenleving opnieuw door een tijd van hebzucht-en-werkers. Daarom zijn er zoveel wrijvingen tussen rijke bedrijven, daarom is er ook zoveel misdaad, verslaving aan drugs en alcohol, materialisme en algemene malaise in de maatschappij van vandaag. Deze omstandigheden kunnen niet lang aanhouden (Ravi Batra, de grote wereldcrisis van 1990)"
Persoonlijk zie ik een groot verschil in het arbeidsmoraal van werknemers in Westerse landen en de loonslaven in Aziatische landen.
In het westen kunnen we veel verliezen. Toch maken we ons nog steeds sterk voor de opbouw van onze rechten waarmee we zoveel mogelijk vrije tijd of materieel bezit kunnen vergaren. Deze maand is daar een mooi voorbeeld van.
In het Verre Oosten kunnen werknemers nog niets verliezen. Domweg omdat er nog niet zoveel te verliezen valt. Zij hebben alles te winnen. Hun moraal is hoog.
Wie is er eigenlijk de (loon)slaaf. Volgens Sarkar zou het heel goed mogelijk zijn dat de rollen omgedraaid worden. Ken je geschiedenis.
Is het westen verloren? Persoonlijk denk ik van niet. We hebben toch voldoende denkers in huis. Of zie ik dit verkeerd.
Groet,
Arnoud
Reageer zelf!