TU Delft ontwikkelt ambulance-drone /reageer

TU Delft ontwikkelt ambulance-drone
  • door: Redactie Sync
    over: medisch
    op: 28 oktober 2014
  • TU Delft ontwikkelt een drone die een defibrillator kan vervoeren naar slachtoffers van een hartstilstand

  • De snelle responstijd van deze drones vergroot de overlevingskans aanzienlijk

Het aantal toepassingen van drones is nog altijd groeiende. Dankzij de Technische Universiteit in Delft kan er nu een nieuwe toepassing aan het rijtje worden toegevoegd: de ambulance-drone. Deze onbemande, autonoom navigerende mini-vliegtuigjes kunnen in geval van een hartstilstand razendsnel een defibrillator afleveren en daarmee de overlevingskans aanzienlijk vergroten.

Snelle respons

De ambulance-drone is het werk van Alec Momont, een student aan de TU Delft, die de drone ontwikkelde als afstudeeropdracht. Door middel van een GPS is de drone geheel zelfstandig in staat om op de locatie te komen waar hij nodig is door het mobiele telefoonsignaal te achterhalen van degene die de hulpdiensten heeft gewaarschuwd. De drone, die in staat is om een defibrillator te vervoeren, kan op die manier al binnen één minuut ter plaatse zijn met de apparatuur die nodig is om hulp te kunnen verlenen bij een hartstilstand. Dat vergroot de overlevingskans bij een hartstilstand aanzienlijk. In de Europese Unie worden jaarlijks zo’n 800.000 mensen getroffen door een hartstilstand, van wie slechts acht procent dit overleeft. De lage overlevingskans is vooral te wijten aan de relatief lange responstijd van de hulpdiensten de gemiddeld genomen zo’n tien minuten bedraagt. Echter, slachtoffers van een hartstilstand overlijden veelal na zo’n vier tot zes minuten. Dankzij de snelle responstijd van de ambulance-drone wordt volgens Momont de overlevingskans vergroot van acht procent naar tachtig procent.

Instructies

De drone is niet in staat om de defibrillator die hij vervoert ook te bedienen. Deze taak is weggelegd voor de mensen die zich op dat moment bevinden bij het slachtoffer. Aangezien de meesten niet weten hoe ze zo’n defibrillator moeten gebruiken, biedt de drone ook hiervoor uitkomsten. Middels een live-stream video- en geluidsverbinding is de drone in staat om feedback en instructies te geven aan de mensen die ter plaatse zijn. “Succesvol gebruik van een defibrillator door ongetrainde personen ligt nu maar op twintig procent,” aldus Momont. “Maar met persoonlijke instructies kan dit stijgen naar negentig procent. De instructies van de centrale via een speaker nemen bovendien een deel van de paniek weg.”

Implementatie

Momont hoopt dat zijn drone op den duur onderdeel wordt van de medische noodinfrastructuur. Toch zijn er nog enkele obstakels te overwinnen voor we de ambulance-drones door de straten zien vliegen. Zo zijn autonoom vliegende drones op dit moment nog bij wet verboden. Een wetswijziging hiervoor wordt verwacht in de loop van 2015. Daarnaast dient de drone verbeterd te worden op een aantal technische punten waardoor ze in de nabije toekomst beter in staat zullen zijn om obstakels te ontwijken. Tot slot moet de drone nog getest worden met ‘echte patiënten’ alvorens men overgaat tot definitieve implementatie van de innovatie in de spoedeisende hulpverlening. Toch hebben diverse partijen uit de medische wereld reeds interesse getoond. Momont verwacht dan ook dat de drone binnen vijf jaar werkelijkheid kan worden. De drone zal naar schatting zo’n 15.000 euro gaan kosten. Momont stelt dat dit een zeer redelijk bedrag is als je dit geld afzet tegen het aantal levens dat er met zijn vinding gered kunnen worden.

Overige drones

Drones, die aanvankelijk slechts werden ingezet in het leger, worden internationaal in steeds meer situaties toegepast. Zo worden bij Dubai Civil Defence onder andere drones ingezet voor de bestrijding van branden. Aangezien brandweerbrigades geen gebouwen mogen betreden die in lichterlaaie staan, kunnen drones een uitkomst zijn voor het verkennen en het monitoren van de brand. In de toekomst wil men deze drones tevens uitrusten met water en blusschuim. Daarnaast wil men rond 2020 tevens drones lanceren die binnen een uur een vracht van twintig kilo vervoeren over een afstand vijftig kilometer. Deze ‘flying donky’s’ worden hiermee een uitkomst voor de infrastructuur en economische welvaart van ontwikkelingslanden. Tot slot worden drones al ingezet door paparazzi’s die er celebraties mee fotograferen.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Sync

Sync.nl publiceert artikelen en nieuwsberichten over de toenemende invloed van wetenschap en technologie op de business. Ideeën voor artikelen? Meeschrijven? Laat het ons weten via redactie@sync.nl.