Tumblr-ceo wil online advertenties mooier maken /reageer

Tumblr-ceo wil online advertenties mooier maken
  • door: Rob van Leeuwen
    over: internet, marketing, mobiel
    op: 1 juni 2012
  • Dat Google en Facebook in gericht adverteren geloven, betekent niet dat het de heilige graal is, zegt Tumblr-oprichter David Karp (25).

  • “De huidige online advertentievormen zijn niet inspirerend genoeg”.

David Karp heeft zijn bloggingsplatform Tumblr in 5 jaar tijd zien groeien van 0 naar 57 miljoen gebruikers. Nu wil hij online advertenties mooier maken, terwijl hij worstelt met mobiel.

In de internetwereld volgens David Karp (25), oprichter en ceo van Tumblr (huidige waarde: 800 miljoen dollar), moeten advertenties veel creatiever zijn. “Mooie advertenties zijn er online nooit echt geweest, terwijl marketing bedoeld is om op een goede manier verhalen te vertellen die de aandacht trekken. Bedrijven als Google en Facebook zijn vooral sterk in zeer gericht mensen benaderen bij wie de kans het grootst is dat ze op een link klikken. Maar een fotocamera aan een klant verkopen, dat is iets anders dan de eerste koopintentie creëren.”

Meer dan een tweet

Met Tumblr, het bloggingsplatform dat hij in 2007 startte, hoopt Karp allereerst een medianetwerk te creëren waar gebruikers interessante postings verzamelen en volgen. Tegelijkertijd wil hij merken en bedrijven de mogelijkheid bieden om hier nieuwe klanten enthousiast te maken. Eerlijk is eerlijk: in eerste instantie was Karp tegen elke vorm van reclame, maar – wellicht onder druk van zijn investeerders – de laatste tijd rolt Tumblr verschillende opties uit voor potentiële adverteerders, uiteraard met als doel om zelf eens wat meer omzet te draaien.

De opmars van Tumblr

David Karp startte Tumblr in 2007, samen met partner Marco Arment (die later Instapaper bedacht). Het doel van Karp: bloggen makkelijker maken, want “de grote, lege ruimte bij Wordpress” schrok hem zelf teveel af. Het bloggingsplatform, dat de reblog-knop ontwikkelde nog voordat Twitter met een retweet-optie kwam, had binnen 2 weken 75.000 gebruikers. Inmiddels heeft Tumblr wereldwijd meer dan 57 miljoen bloggers, die dagelijks meer dan 60 miljoen postings plaatsen of doorplaatsen. Lees ook: hoe Tumblr groot werd.

Zo kunnen bedrijven met hun content op uitgelichte posities komen, of hun postings naar een toppositie in de overzichtspagina van volgers promoveren. Karp: “Op Twitter en Facebook krijg je beperkte ruimte, op Tumblr kan alles. Het is niet slechts een tweet van 140 tekens of een enkele foto. Het is je eigen posting, op je eigen pagina, die daarna overal gepromoot kan worden.”

Data was toch goud?

Maar wacht eens even: het internet zou toch de heilige graal zijn van gericht adverteren? En data is toch het nieuwe goud in de huidige interneteconomie? Hoe kan het dan dat Tumblr geen gegevens van gebruikers verzamelt en dat het bedrijf data ook niet inzet om er een flinke zak geld mee te verdienen? Karp, die deze week in ons land was voor de lancering van de Nederlandse versie van Tumblr: “Wat bedrijven als Facebook uiteindelijk bieden is een blauwe link, waarbij het draait om conversie. Wij geven adverteerders daarentegen de volle creatieve controle. Dat is in sommige gevallen veel waardevoller.”

Volgens de jonge ondernemer is er de afgelopen jaren het idee ontstaan dat álle internetadvertenties het Google-model moeten volgen. “Maar dat is niet direct de meest ideale manier van online adverteren, dit model vindt Google gewoon het beste voor hun businessmodel. Langzaam maar zeker is het de standaard geworden, ook Facebook heeft het overgenomen.”

Karp wil niet zeggen dat Google en Facebook geen briljante dingen doen, maar tussen de regels door laat hij wel doorschemeren dat hij de huidige populaire advertentievormen inspiratieloos vindt. “Ik wil met Tumblr iedereen de kans geven om iets creatiefs te doen. Ik probeer in de digitale wereld te doen, wat al jaren de normaalste zaak van de wereld is in offline marketing. De huidige online advertentievormen zijn niet inspirerend genoeg.”

“Ik streef naar perfectie”

Karp: “De iPod werd door de jaren heen continu verbeterd onder invloed van betere en slimmere technologie, maar in principe was het vanaf het begin een perfect product. Dat geldt ook voor de zoekmachine van Google. Die is alleen aan de achterkant verfijnd, aan de voorkant ziet het er nog steeds hetzelfde uit. Ik hou van zo’n benadering en streef het voor Tumblr ook na. Ik wil niet zoals Facebook worden, waar alle creativiteit op elkaar wordt gestapeld tot een groot, monolithisch ding, al komt het bedrijf daar inmiddels langzaam van terug. Ik hou niet van groot, ik hou van perfectie.”

Mobiel is de uitdaging

Daar verandering in brengen, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Dat weet ook de jonge ondernemer, die met zijn bedrijf nog zoekende is naar de juiste modellen om geld te verdienen. Een extra drempel die hij daarbij moet overwinnen is de opkomst van het mobiele internet. Op de vraag hoe hij daarover denkt, zegt Karp (die, nogmaals, pas 25 is): “Dat is eigenlijk een hele moeilijke vraag, want ik ben niet opgegroeid met mobiele apparaten en ik begrijp ze ook niet zo goed als de desktopcomputer”.

Om dit gebrek te ondervangen, neemt Karp bijvoorbeeld nieuwe krachten aan die wel een mobiele manier van denken hebben (Tumblr groeide het afgelopen jaar van 17 naar 105 medewerkers). Karp: “Ik heb een bloggingplatform gecreëerd voor het gewone internet, mobiel is weer een nieuw platform dat ik moet leren begrijpen. Ik moet uitvinden hoe ik elementen van Tumblr naar mobiele apparaten kan brengen, zonder afbreuk te doen aan het bestaande concept. Dat lukt al aardig, maar als je bedenkt dat we over het verfijnen van de huidige desktopversie een paar jaar hebben gedaan, hebben we nog veel te bewijzen.”

PS: een nieuwe iPhone-app komt er op korte termijn aan, zo vertelde Karp aan SYNC. Ook aan een iPad-app wordt gewerkt, maar daarvoor kan hij nog geen releasedatum geven.

Ook interessant:

De lessen voor Facebook, van Hyves
Hoeveel lucht kan er nog in de social media bubble

Reageren via Facebook

Reacties

Over Rob van Leeuwen