Twittermania: all the news that's fit to print?; deel I /reageer

Onbetrouwbare bron
Twitter blijkt niet altijd even betrouwbaar als nieuwsbron. Toch kan Twitter wel degelijk nuttig zijn voor journalisten. Bart Brouwers hoofdredacteur van Spits is zelf al een tijdje een fervent Twitteraar. Hij huurde zelfs iemand in om de redactie Twitterles te geven. “Het is heel verstandig voor journalisten om actief te zijn op Twitter”, zegt Brouwers. “Als je de juiste mensen volgt kun je toch zeker een half uur sneller zijn dan de persbureaus.” Hij doelt vooral op diensten als Breakingnews, de nieuwsdienst van het microblogplatform. Brouwers wijst er wel op dat dit niets afdoet aan de journalistieke basisprincipes, zoals het checken van bronnen. “Dat moet je met alle bronnen. Ook bij de slager op de hoek of een politicus. Journalisten moeten altijd goed nadenken.”

Twitter zou volgens Brouwers ‘een standaardding voor elke journalist moeten zijn’. Maar wel als extra bron naast de gewone nieuwsgaring. Brouwers adviseert naast het volgen van nieuwsdiensten een groep specialisten te volgen op Twitter. Als een journalist een specifiek vakgebied heeft, zoals de financiële sector, zijn specialisten vaak snel op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen. Dat kan vervolgens weer opgepikt worden.

Publiceren en verdienen
Er zijn ook mogelijkheden om Twitter te gebruiken als publicatieplatform. “We gaan er zelf mee aan de slag”, zegt Brouwers. Toch twijfelt hij aan de effectiviteit van publiceren via de microblogdienst. “We hebben op dit moment misschien een paar honderd followers. Dat staat niet in verhouding tot het bereik van de krant.” Hij vraagt zich ook hardop af of dat aantal veel hoger gaat worden. Het Nederlandse taalgebied is klein. Hij denkt dat Spits maximaal een paar duizend volgers gaat krijgen. “We zijn de New York Times niet.”

Spits is wel van plan om Twitterfeeds te gaan inbedden in andere websites. Dat gebeurde bijvoorbeeld al toen Geert Wilders naar Engeland vloog maar niet werd toegelaten. Brouwers stuurde een verslaggever mee die de hele reis live Twitterupdates gaf. Die berichten waren ook te zien op de site Spitsnieuws.nl. De gratis krant gaat de berichtgeving via twitter uitbreiden en heeft alle redacteuren een G1-telefoon gegeven. Verslag via Twitter wordt ook op verschillende sites verspreid. Bijvoorbeeld via het domein News.nl dat al jaren in handen is van Spits maar tot nu toe alleen een vergaarbak van verschillende links naar nieuws op andere sites is.

Probleem met de twitterplannen van de redactie is het verdienmodel. “Als advertentieplatform is het op dit moment helemaal niets”, zegt Brouwers. Hij noemt wel een aantal mogelijkheden. Er zouden bijvoorbeeld advertenties meegenomen kunnen worden in de berichtenfeed of er kan geadverteerd worden op de verschillende twitterhomepages van de krant.