Twittermania: all the news that's fit to print?; deel I /reageer

Handig voor tips en quotes
In dat verdienmodel ziet freelance journalist Jeroen Mirck helemaal niets. Volgens hem is er geen goed verdienmodel voor media via Twitter.”Voor recruitmentbedrijven of productverkoop is het wel interessant. Maar dan moet je bewijzen dat je klanten binnenkomen via Twitter.” Hij wijst erop dat dit net zo goed via andere kanalen kan gebeuren. Wel kunnen media via Twitter ‘hun zichtbaarheid vergroten’.

Mirck: “Journalistiek gezien kan Twitter voor twee dingen worden gebruikt: tips en quotes. Maar dan moet het wel de juiste persoon zijn.” Bijvoorbeeld de minister van Buitenlandse Zaken, Maxime Verhagen, zou Mirck zo citeren uit zijn twitterberichten. Toch is nieuwsgaring via de dienst wel ‘verraderlijk’. “Je kunt ook nieuws fingeren en er zijn veel nepaccounts“, waarschuwt Mirck. Het account van Wouter Bos is bijvoorbeeld nep, maar via dat account worden soms wel geloofwaardige berichten verspreid. “In het geval van ‘de schietpartij op het D66 congres’ hadden we net zo goed nepberichten de wereld in kunnen helpen”, zegt Mirck. Volgens hem gebeurt dit in sommige gevallen ook. Journalisten moeten nog altijd op hun qui-vive zijn.

Morgen deel II. Waarom het voor media geen zin heeft alles via Twitter te doen.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Loek Essers