UGC kan sales sturen en stuwen /reageer

UGC kan sales sturen en stuwen

Ook bedrijven kunnen profiteren van user generated content (UGC). Bijvoorbeeld door kopers producten te laten beoordelen. De betrouwbaarheid van zulke informatie wordt immers hoger ingeschat dan die van marketeers of bedrijven zelf. En dat kan sales sturen en stuwen.

Web 2.0

Al een paar jaar publiceren internetgebruikers dat het een lieve lust is. Web 2.0-technologie - onder andere weblogs, wikis en social networks - stelt hen in staat te publiceren. Niet langer is een basiskennis van internettalen zoals html noodzakelijk om een website in de lucht te houden.

Onderzoek van Ruigrok|Netpanel (NextWeb, mei 2007) laat zien dat een op de acht Nederlanders een eigen weblog bijhoudt. Drijfveren omdat te doen zijn onder meer anderen informeren, zich kunnen uiten, contact houden of geld verdienen.
Maar tegenwoordig heb je niet eens een weblog nodig om content op internet te plaatsen. Denk aan webdiensten als YouTube (video), Flickr (foto’s) en social networks als Hyves waar het plaatsen van tekst en beeld dé manier is om je te uiten.

Meningen

Het NextWeb-onderzoek onderstreept dat. Maar liefst 51 procent van de Nederlanders plaatste wel eens foto’s op internet en 23 procent schreef zijn grieven over een bedrijf of organisatie al eens online van zich af. Andere zaken die genoemd werden: advertenties voor gezochte of te verkopen producten, meningen op een forum, persoonlijke informatie in een profiel en recensies.

Recensies

De toenemende behoefte van mensen om zich online te uiten, heeft grote gevolgen voor alles en iedereen die producten verkoopt. Mensen praten namelijk ook graag over hun aankopen. In goede en in slechte zin.

Spiegeltje, spiegeltje

Productbeoordelingen zijn niet zonder meer het walhalla. Prijs, product, merk en service spelen een minstens zo grote rol. Reviews kunnen daarentegen wel degelijk ‘doen kopen’, mits de klant zich goed kan spiegelen aan de recensent. Mensen nemen namelijk het liefst advies aan van een gelijkgestemde, iemand die verdacht veel overeenkomsten heeft met het eigen persoontje. Klanten zijn op zoek naar hun ‘taste twins’, zoals Trendwatching.com dat noemt. Epinions.com laat zien hoe dat slim werkt. De site is een beoordelingsite waar de reviewers worden voorzien van hun hobby’s, interesses, voorkeuren, geschiedenis en zelfs hun politieke standpunten. Zo kunnen klanten hun ‘taste twins’ gemakkelijk identificeren.

Hoewel dat publiceren hand over hand toeneemt, is het een kleine minderheid van de internetbevolking die daadwerkelijk producten bespreekt op internet. Maar datgene wat er aan recensies, reviews en beoordelingen geplaatst wordt, is bijzonder populair. Populairder dan marketinginformatie, dan informatie van bedrijven, dan informatie van de gevestigde media. Waarom? Het is als het gesprek in de kroeg of op straat. Alsof een gelijkgestemde je een aankoop aan- of afraadt.

Omzetstijging

Een bedrijf dat klantbeoordelingen in harde cijfers weet uit te drukken is het Amerikaanse Netshops Inc. Deze herfst lanceerde dat bedrijf de mogelijkheid voor klanten om productbesprekingen te plaatsen. Netshops, dat een wijde range aan producten verkoopt via maar liefst 156 verschillende niche shops, telde in mei ongeveer 19.500 productbesprekingen.
Het bedrijf liet er direct onderzoek naar doen en signaleerde in mei van dit jaar dat de productbesprekingen tot een verkoopstijging (in aantallen verkochte producten) van 26 procent had geleid. In dat onderzoek werden bovendien autonome verkoopstijgingen en seizoenseffecten uitgefilterd door producten met en zonder besprekingen naast elkaar te leggen.