Unified communications is het nieuwe toverwoord /1 reactie

Unified communications is het nieuwe toverwoord

Alle communicatie via één platform, minder apparaten per mobiele werknemer, gestage investeringen in mobiele oplossingen ondanks een economische dip en wellicht eindelijk vaker flexibel en thuis werken. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van het Mobility Onderzoek van Marqit naar het gebruik van mobiele dataoplossingen in het Nederlandse bedrijfsleven.

Een van de duidelijkste bewegingen die het onderzoek signaleert, is die van het zogenaamde mobile office (agenda en e-mailfaciliteiten via mobiele telefoon) naar unified communications (alle communicatie via één platform). Op de vraag ‘Welke soort mobiele dataoplossingen gebruikt u in uw organisatie?’ gaf in 2007 59 procent van de ondervraagden aan mobile office te gebruiken, tegen nog maar 33 procent nu. Unified communications maakte een belangrijke sprong van 6 procent in 2007 naar 15 procent nu.

Volgens Martijn Roseboom, manager Marqit Research, is dit het begin van een belangrijke trend: “Unified communications, of unified messaging zoals het ook wel wordt genoemd, staat op het punt van doorbreken. Tot nu toe vonden er al wel investeringen plaats in unified communications, maar pas nu breekt die trend echt door in het Nederlandse bedrijfsleven. Het blijft echter nog nieuw, en de oplossingen zijn bepaald nog niet uitgekristalliseerd. Het is nog een belofte.”

Mobile office

Dat de praktijk van Nederlandse ondernemingen op dit moment nog anders is, wordt bevestigd door het feit dat nog steeds 54 procent van de respondenten aangeeft dat mobile office de belangrijkste mobiele dataoplossing is die op dit moment gebruikt wordt binnen hun bedrijf (tegen 62 procent vorig jaar).
Danny Frietman, Managing Consultant bij Marqit en dagelijks in contact met ICT-beslissers in het Nederlandse bedrijfsleven, ziet de doorbraak van unified communications ook aankomen. “Sterker nog: Grote bedrijven zijn al om. De convergentieslag op dit gebied is al hevig aan de gang. Er zullen wereldwijd drie tot vijf grote spelers overblijven op dit terrein, waaronder Cisco, Microsoft en IBM. Nog een jaar of drie en dan maakt mobile office gewoon deel uit van unified communications. Grote ondernemingen als BDO, PricewaterhouseCoopers en Philips hebben die stap allang gemaakt. Zij onderkennen dat communicatie meer is dan spraak en e-mail.”

Er zijn volgens Frietman vier redenen voor de overstap van bedrijven naar unified communications. Dat zijn de snelle adoptie van Voice over IP (VoIP) door het bedrijfsleven, de integratie van vaste en mobiele telefonie, de opkomst van conferencing en de wens van veel bedrijven om vaak en gemakkelijk een videoconference te kunnen opzetten. Tot slot speelt ook presence management een rol. Frietman: “Met unified communications is het simpel om aan te geven waar je bent en hoe je bereikbaar bent.”

Mobiele oplossingen standaard

Het onderzoek wijst uit dat het standaard wordt dat bedrijfsoplossingen mobiel toegankelijk zijn voor medewerkers. Unified communications vergemakkelijkt dat proces, zowel vanuit beheer-, security- als compliancy-oogpunt. Immers, de complexiteit van beheer neemt af naarmate er minder verschillende platforms worden gebruikt en het wordt gemakkelijker te registreren wie waar toegang toe heeft. Minder complex beheer vereenvoudigt tevens de beveiliging van de gegevens en vergemakkelijkt compliancy; het wordt eenvoudiger om verantwoording af te leggen over waar informatie is. Roseboom: “Neem de overname van ABN AMRO door Fortis. Beide partijen werd verzocht alle correspondentie over de overname te overhandigen, van documenten en e-mails tot zelfs voicemail. Met unified communications kun je gemakkelijk voldoen aan dergelijke vragen. En niet alleen multinationals hebben te maken met dergelijke compliancy-vraagstukken. Compliancy geldt vaak ook voor de toeleveranciers van grotere ondernemingen, en dat kunnen kleine spelers zijn. Een standalone-oplossing als mobile office voldoet eenvoudigweg niet meer.”