Reacties/ Van A naar A: Nederland werkt hard aan een verkeersinfarct printlink


Maarten Brouwers (16 mei 2007, 11:11)

Ik ben maar een leek, maar is als we dan toch geld moeten gaan investeren, is het dan juist niet slimmer om het dan toch in het openbaar vervoer te doen in plaats van meer asfalt. Ik ben een leek op dit gebied, maar is investeren in openbaar vervoer niet een veel duurzamere oplossing? Asfalt raakt toch ook wel weer vol? Het lijkt mij dat een goed spoor gebasseerd netwerk veel efficiënter is op drukke trajecten dan krioelende autootjes (vooral wanneer daar maar één persoon in zit). Maar misschien is dat een onjuiste aanname.

Asfalt door natuurgebieden, iets waar nog maar zo weinig is (maar misschien maakt het daarom ook niets meer uit?), vind ik een erg hoge prijs.

Roel Meurders (16 mei 2007, 15:49)

Mobiliteitsproblemen horen bij dichtbevolkte gebieden...

De algemene gedachte is dat nederland een dichtbevolkt gebied is. Soms echter, is eerder het tegendeel waar. Natuurlijk, als land behoort Nederland tot de meest dichtbevolkte landen, maar het probleem is dat Nederland gebruikt wordt als ware het een grote metropool. Een gezin waarbij één van de gezinsleden werkt buiten de eigen woonplaats of klanten in andere steden worden gezien als de normaalste zaak van de wereld. Enerzijds een logische gedachte, want de afstanden tussen de steden onderling zijn in theorie makkelijk te overbruggen. Anderzijds en kijkend naar het buitenland, waar deze interstedelijke verbindingen veel minder voorkomen is het helemaal niet zo logisch.

London wordt in het artikel niet voor niets vergeleken met de complete randstad. En als we dan nogmaals naar de dichtheid kijken, zien we dat de dichtheid van London eenn stuk hoger ligt dan de dichtheid van de randstad. En in deze lage dichtheid als stad ligt, mijns inziens, het probleem.

Openbaar vervoer is namelijk alleen rendabel in dichtbevolkte gebieden. Een kwestie van vraag en aanbod. Een halte in een Nederlandse vinexwijk heeft bij lange na niet hetzelfde potentieel als een halte in een Londonse buitenwijk. En wanneer de afstand tot een halte groter wordt, wordt de verleiding om de auto te nemen groter. Naast het geringe aanbod, zorgt een lage dichtheid er ook voor, dat de afstanden snel groter worden, waardoor de reistijden toenemen en de verleiding van de auto wederom groter wordt.

Als draconische maatregelen en mentaliteitsverandering noodzakelijk zijn, zou ik die zelf zoeken in manieren om de Nederlandse steden te verdichten en het werken in andere steden te ontmoedigen. Hiervoor moet er een mentaliteitsverandering plaatsvinden in de woonwensen van de gemiddelde Nederlander, want in een land met zo'n hoge dichtheid is het natuurlijk onzin, dat iedereen een parkeerhaven, groenstrook, trottoir en voortuin vóór de eigen woning en een achtertuin met berging en achterom achter de eigen woning wil hebben.

Bouwen in hogere dichtheden zorgt voor een efficienter openbaar vervoer, minder asfalt en meer ruimte voor de natuur. Het is op langere termijn de meest duurzame oplossing.

Henk Daalder (9 juni 2007, 21:57)

Steden verdichten maakt een soort dictatuur van onze samenleving. We willen juist niet in de stad wonen maar er net buiten, waar de lucht nog wat schoner is, en er ruimte is voor groen.

Op zich is er natuurlijk ruimte genoeg voor 20 baans wegen in ons land, maar het helpt niet om de files te verminderen, leeg asfalt trekt mensen en bedrijven aan. En meer verkeer geeft nog meer luchtverontreiniging.
Aan die luchtverontreiniging kun je overigens zien dat wij in vooral zuid nederland een bovenmatige hoeveelheid verkeer genereren.
We hebben helemaal niet te weinig asfalt, er is juist te veel, we hebben veel te veel verkeer.
Er sterven dagelijks 400 mensen aan dat verkeer, door de bijbehorende luchtveronteiniging.

Het echte probleem is dat het gebruik van al dat asfalt gratis is.
De snelwegen zijn goed zoals ze zijn, het gebruik moet zo duur gemaakt worden dat er minder auto's gaan rijden, omdat mensen alternatieven gaan vinden.
Zoals dichter bij het werk wonen.
Af en toe telewerken

Het zou ook helpen als we allemaal een slim adaptive cruisecontrol systeem in de auto zouden nemen. Dan kun je op de snelweg aanhaken bij de voorganger en dichter op elkaar gaan rijden. Dan zijn er ook met de huidige drukte geen files.

Maar op dit moment is een filedruk afhankelijke prijs het simpelst. Het systeem daarvoor is al jaren te koop. Begin 90'er jaren heb ik het helpen implementeren in Oslo. Het gebruik ervan kan tegenwoordig ook anoniem, als er geld op je chipkaart staat.

Het tarief voor het gebruik van de (snel)weg moet afhankelijk zijn van de file vertraging op het moment dat je reist. Bijvoorbeeld 5 EUR per 10 km.
En alleen in rekening gebracht worden als je een langer traject aflegt.
En kies je eentijd dat er geen file is op jouw traject, dan ook geen extra kosten. Het gebruik van bijna leeg asfalt hoeft niet duurder te zijn dan nu, gratis.

C.Deckers (27 juni 2007, 11:19)

De snelwegen zijn allang geen 'snel'wegen meer om de simpele reden dat de algemene bedrijvigheid in de agglomeraties met de jaren enorm is toegenomen. Daarom zou ik pleiten voor nieuwe snelwegen die mij WEGHOUDEN van plaatsen waar ik niet moet zijn. Wanneer ik van bijvb. omgeving Brussel naar omgeving Amsterdam moet, heb ik toch minstens 4 steden aangedaan waar ik niets te zoeken had, daar dus geheel onnodig bijkomende drukte veroorzaakt, tijd verloren, CO-2 uitgestoten enz. Leg gewoon enkele langere-afstandssnelwegen aan, niet te duur (elke 30 à 40 km een op-afrit bijvb, geen verlichting enz); kortom een grote lus WEG van de steden, gewoon daar waar nog voldoende plaats is. Dat we dan o.a. door het 'groene hart' snijden? So what? Ook bij de aanleg van de allereerste snelweg is er veel protest geweest en milieu-schrikhandelaren voorspelden haast de ondergang der aarde... Nu is er een enorme milieuoverlast in de randstad , dit wordt blijkbaar ge-accepteerd: maar ja hier zijn het dan ook hoofdzakelijk maar mensen die daar leven. Komt er ooit eens een OBJECTIEF mer of mogen die uitsluitend opgesteld worden door veelal 'voorgeprogrammeerde' specialisten die exact de door henzelf gewenste uitkomst bekomen...

julian (24 oktober 2011, 10:56)

absurd! het is een veel beter plan om een waterdicht spoornet aan te leggen ipv. zich te concentreren op het autorijden

Reageer zelf!

Reactieformulier

Help?
In de reacties kun je zgn. BBcode gebruiken. Dit gaat als volgt:
[b]dikgedrukt[/b] wordt: vetgedrukt
[i]schuingedrukt[/i] wordt: schuingedrukt
[quote]quote[/quote] wordt:
quote
[url=http://www.sync.nl/]link[/url] wordt: link
[img]http://www.anderewebsite.nl/plaatje.jpg[/img] wordt: jouw plaatje