Van lampen naar apps, hoe Philips Lighting digitaal gaat /reageer

Van lampen naar apps, hoe Philips Lighting digitaal gaat

Met Hue betreedt Philips het Internet of Things. ‘Doelgroep afdekken was belangrijker dan massabereik’, zeggen de makers.

Licht aansturen via het internet, waarom zou je dat willen? Dat was de vraag die Filip Jan Depauw zichzelf stelde in de zomer van 2011. ‘Collega’s vertelden me dat het mogelijk was, maar als je het doet, moet het wel zinvol zijn’, blikt hij terug. Depauw is op dat moment senior global director Retail and Hospitality bij Philips Lighting en onderzoekt de mogelijkheden die de digitalisering het bedrijf biedt. Twee maanden later, in september 2011, wordt Depauw officieel aangesteld als eindverantwoordelijke voor het project dat zou leiden tot de Philips Hue, een slim lichtproduct dat via smartphone en tablet kan worden aangestuurd.

Meer dan licht alleen

Het idee achter de Philips Hue begon naar aanleiding van een andere vraag: wat willen consumenten doen met licht? Volgens Philips zijn de eisen die aan verlichting worden gesteld veranderd. Vroeger was een lamp een functioneel product. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat je Management Team kunt lezen terwijl het buiten donker is. Maar tegenwoordig willen mensen meer dan functioneel licht alleen, zegt Rogier van der Heide, vp & chief design officer bij Philips Lighting, die vanuit de afdeling design betrokken is bij de Hue: ‘Ze willen sfeer die ze zelf kunnen aanpassen, maar onze verlichting kon niet aan die klantvraag voldoen.’

Wat is Philips Hue

Philips levert Hue in een standaardset (à 199 euro, door de vele functies een ‘gerechtvaardige prijspositionering’, zegt Depauw) van drie LED-lampen en een hub, die de communicatie tussen lamp en router regelt. Het bedrijf heeft zelf een applicatie ontwikkeld voor iOS en Android, waarmee de lampen via smartphone en tablet kunnen worden aangestuurd. Externe ontwikkelaars kunnen zelf apps ontwikkelen en daarbij bijvoorbeeld ook gebruik maken van de functionaliteit van IFTTT, een online tool die op basis van (internet)data een bepaalde actie onderneemt. Van der Heide legt uit: ‘Er kan bijvoorbeeld worden geregeld dat de lampen aangaan als de temperatuur volgens het online weerbericht beneden de 19 graden komt. Of: als het regent, moet Hue 20 procent helderder schijnen.’ Inmiddels zijn er 37 verschillende (betaalde) apps ontwikkeld voor Hue.Het idee achter de Philips Hue begon naar aanleiding van een andere vraag: wat willen consumenten doen met licht? Volgens Philips zijn de eisen die aan verlichting worden gesteld veranderd. Vroeger was een lamp een functioneel product. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat je Management Team kunt lezen terwijl het buiten donker is. Maar tegenwoordig willen mensen meer dan functioneel licht alleen, zegt Rogier van der Heide, vp & chief design officer bij Philips Lighting, die vanuit de afdeling design betrokken is bij de Hue: ‘Ze willen sfeer die ze zelf kunnen aanpassen, maar onze verlichting kon niet aan die klantvraag voldoen.’

Testen in Shanghai, New York en Berlijn

Zo ontstaat bij Philips het plan voor een lamp die vloeiend van kleur verandert en aangestuurd kan worden via het internet. Depauw: ‘We hadden het ook gewoon Connected Lighting kunnen noemen, maar we wilden een personality van het product maken. Hoe het wordt gebruikt, is aan de gebruiker.’ Depauw maakt een plan waarin vier vragen centraal staan: wat wordt de waardepropositie, hoe moet het product eruitzien en werken, hoe wordt het naar de markt gebracht en in welk ecosysteem gaat het opereren? Experts vanuit marketing, technologie, innovatie en design worden bij het project betrokken en al snel worden de eerste prototypes ontwikkeld.

De les van eenvoud

De eerste versies van Hue worden getest bij gezinnen in Shanghai, New York en Berlijn. De les die Philips leert bij deze testronde is de les van eenvoud, vertelt Depauw: ‘De werking van de lampen linken aan, bijvoorbeeld, het ontvangen van een e-mail werd te ingewikkeld gevonden door gebruikers.’ Bij lancering van de Hue, in oktober 2012, heeft de lamp voornamelijk als functionaliteit dat hij via een Philips-app op smartphone en tablet van kleur kan veranderen. In de maanden die volgen bouwt Philips de opties uit. Eerst werd de softwarekant van de lamp opengesteld voor ontwikkelaars, die eigen applicaties kunnen bouwen, waardoor er nu bijvoorbeeld een disco-app beschikbaar is waarmee je een feestje kan bouwen doordat de Hue-lampen reageren op muziek. Recentelijk werd een nieuwe update uitgebracht, waardoor de Hue kan reageren op de locatie van de gebruiker, en op informatie die van internet of sensoren wordt opgehaald.