Van maïs naar biobrandstof /1 reactie

Van maïs naar biobrandstof

De steeds groeiende vraag naar schonere en duurzamere brandstoffen, heeft een nieuw avontuur voor het van oorsprong uit Nederland afkomstige DSM met zich meegebracht.

Het Amerikaanse plaatsje Emmetsburg is een maïsafval verwerkingsfabriek rijker geworden. En waarom Emmetsburg ?
Omdat het plaatsje kilometerslange maïsvelden heeft. Ideaal voor een fabriek die zelf op plantenresten draait en een product van maïs-restafval maakt.
Wie ethanol zegt, zegt alcohol en vice versa. Het is een kwestie van de verwerkingsmethode die men gebruikt bij ethanol die bepaalt wat het eindproduct is Het gebruik voor brandstof is steeds meer in opkomst, met name dankzij de schaarser wordende voorraad fossiele brandstoffen.

DSM
Dat het in Nederland opgerichte DSM achter deze fabriek zit is niet verwonderlijk. Het bedrijf richt zich op innovaties binnen de wereld van de duurzaamheid. De missie is dan ook bijdragen aan een aangenamere wereld voor mensen, nu en voor de komende generaties. Na de productie van onder andere voedingsingrediënten, farmaceutische ingrediënten en kunststoffen, richt DSM zich nu op de duurzame benzinemarkt.

Proces
Om ethanol te maken zijn plantaardige resten nodig. In het geval van DSM zijn de resten afkomstig van de maïsoogst. Zodra de boeren deze resten hebben verzameld worden deze tot grote balen getransformeerd die vervolgens naar de DSM-fabriek worden vervoerd. Daar begint het daadwerkelijke proces dat van de afvalresten ethanol maakt. De resten worden volledig vermalen en het resultaat daarvan bewerkt men met stoom en zuur. Nadat er nog enkele handelingen zijn toegepast op de afvalresten, ontstaat er een nieuw product: ethanol.
Wil de ethanol daadwerkelijk dienen als brandstof, zal het vermengd moeten worden met bestaande benzine. Het mengen van de twee individuele vloeistoffen kan bijvoorbeeld in een raffinaderij gebeuren. De samengevoegde benzine en ethanol gaan vervolgens door het leven als biobenzine en het is klaar om getankt te worden door de automobilist.

Bedreigingen
Het is mogelijk biobrandstof uit verschillende bronnen te winnen. Afhankelijk van de bron wordt de brandstof in een bepaalde generatie geplaatst. Eerste generatie biobrandstof is goedkoper dan de tweede generatie. De ethanol die DSM zal gaan produceren valt in de tweede generatie. Momenteel is dat geen probleem voor DSM dankzij de steun vanuit de Amerikaanse regering. Er is namelijk vanuit diezelfde regering een doelstelling geformuleerd: in 2022 moet elke liter benzine die verkocht wordt, voor 15% uit biobrandstof bestaan. Het bio-gedeelte van die brandstof moet voortkomen uit tweede generatie biobrandstof, oftewel het product dat DSM levert. Komt de Amerikaanse doelstelling te vervallen dan gaat de markt gaat daarmee open voor (goedkopere) eerste generatie biobrandstoffen. DSM zal dan niet in staat zijn te concurreren met producenten van eerste generatie biobrandstof.

Reageren via Facebook

Over Dennis Mensink

Dennis Mensink is eigenaar van redactiebureau Functioneel Wit en schreef in het verleden voor titels als NRC Handelsblad, AD en FEM. Dennis is uitgever van Fambizz.nl, platform voor familiebedrijven, en van innovatieplatform FinanceInnovation.nl.