Verticale zoekmachines, achilleshiel van Google? /2 reacties

Wat doen de giganten?

Het bedrijf zou z’n wereldveroverende zelf niet zijn als het de concurrentie de buit zomaar zou laten wegkapen.

Google lijkt voorlopig niet ten dode opgeschreven. Het bedrijf zou z’n wereldveroverende zelf niet zijn als het de concurrentie de buit zomaar zou laten wegkapen. Ook Yahoo is met resultaatvernauwende methoden bezig. Daarnaast hebben de zoekgiganten de macht om de kleine specialisten op te kopen en eventueel te integreren in de eigen machines. Zo nam Microsoft een jaar geleden al het medisch-georiënteerde Medstory over; eens te meer een teken van de toekomstverwachtingen rond deze manier van zoeken.

Google onderkent de kracht van verticale zoekmachines en creëerde mede daarom een aantal eigen verticale zoekmachines, zoals Google Maps, Google Nieuws en Google Video (en YouTube). Van Veen twijfelt niet aan Google’s overlevingsinstinct. “Ze verliezen wel wat terrein op de verticale zoekmachines, maar ze doen zelf ook heel veel.” Mei vorig jaar introduceerde Google z’n Universal Search, waarmee het de zoekresultaten van afbeeldingen, video, boeken, maps en nieuws in de hoofdzoekmachine onderbracht.

Dat deze verticale zoekmachines steeds meer worden geïntegreerd in de horizontale zoekmachine noemt Blacquière een van de belangrijkste ontwikkelingen in het zoekland van afgelopen jaar. “Google is hierin leidend geweest. Zo houden ze de (be)zoeker op het domein van Google.” Hij gelooft dan ook niet dat verticale zoekmachines de grote horizontalen gaan vervangen. “Zolang je als zoeker het gewenste antwoord vindt, is er geen reden om je tot een verticale zoekmachine te wenden. Een verticale zoekmachine kan wel een goede aanvulling en verdieping zijn in je zoektocht.”

Concurrent of concullega?

De vraag lijkt dus eerder of Google in de nabije toekomst de specialisten hun eigen niche gunt of dat het alle concurrentie, hoe Long Tail ook, gaat wegvagen. Kerkhof is er niet bang voor. “De scheidslijn tussen concurrent en collega vervaagt steeds verder. Zo werken wij samen met Bellen.com omdat wij beter zijn qua productinfo en zij op dienstengebied. Misschien kunnen wij ook met zo’n grote zoekmachine een deeplink regelen. Vertaald naar de fysieke wereld, beschouw ik Google als de importeur en ons als de groothandel.”

Bij ilocal is Zijlstra evenmin bevreesd voor de grote G. “Zij hebben de naam en met Maps ontwikkelen ze ook het lokale zoeken. Maar de database eronder is niet compleet. Wij weten veel meer over lokale bedrijven, zij zijn te breed.”

Gezond

Toch lijkt de brede zoekmachine voorlopig nog kerngezond. Een woordvoerder van onderzoeksbureau Pew meldt in The Economist dat – ondanks de opkomst van de gespecialiseerde gezondheidszoekmachines - tweederde van de Amerikanen nog altijd langs de bekendste weg zoekt: “Dokter Google is feitelijk dé bron voor second opinions.” Maar dat er tegelijkertijd een verticale beweging plaatsvindt, daar twijfelt geen zoekexpert aan. Ook Kerkhof niet. Vergelijk.nl zal daarom in de toekomst de waardeoordelen van de besproken producten gaan versterken door aan de gebruikersrecensies ook de meningen van productexperts toe te voegen. “Ik ben ervan overtuigd dat het zoeken meer en meer de diepte in gaat. Mensen willen steeds meer informatie. Als we daarvoor smaller moeten gaan, dan moet dat maar.”

Dit artikel, geschreven door Robert Heeg, staat deze maand in Tijdschrift voor Marketing.
en verscheen eerder op EdWords.nl

Reageren via Facebook

Over Eduard Blacquière

Eduard Blacquière (1981) is Senior SEO Consultant bij OrangeValley. Hij heeft vanaf 2004 ervaring in zoekmachinemarketing (o.a. Outrider (GroupM/WPP), Checkit en Testnet). Zijn jaarlijkse onderzoek naar de markt van zoekmachinemarketing in Nederland sinds 2007 wordt gezien als belangrijk onderzoek.

Eduard schrijft over zoekmachinemarketing op zijn weblog EdWords.nl en op nationale weblogs als Marketingfacts.nl en DutchCowboys.nl. Ook is hij docent (o.a. LOI, Lectric) en spreker (o.a. Search Engine Strategies, Affiliate Dag, Webwinkel Vakdagen) en zit hij in het bestuur van de IAB Taskforce Search.