In zoekmachine-land ontstaat een splitsing: gaan we de breedte of de diepte in?
Ook Google wapent zich tegen de verticale zoektendens
jansegers (22 februari 2008, 18:01)
Zeer interessant artikel. Eindelijk wordt het begrip 'verticaal zoeken' eens deftig uitgelegd.
Wat me opvalt is dat startpagina's niet vernoemd worden in verticaal zoeken.
Uiteindelijk zijn specialisatie én generalisatie beide nodig, want ze geven beide tegelijk meer én minder informatie.
Lokalisatie zal gaan tot op straatniveau. Ik heb enkele jaren terug een kleine site begonnen om mijn straat te beschrijven aan de buitenwereld.
Er staat niet zo heel veel op. Enkel een vermelding van de semi-openbare gebouwen (een krantenwinkel, een slagerij, een kapper, een rusthuis en een advocatenkantoor) en de vermelding van de muur van het park net voor de deur.
Enorm veel medewerking gekregen vanuit het rusthuis en die info zelfs nog altijd niet kunnen verwerken, want de site is een beetje stilgevallen omdat ik vanuit het advocatenkantoor niet meteen de toestemming kreeg om naar hun site te verwijzen: zij hielden de boot liever af.
De openingsuren en sluitingsdagen van 'onze' kapper staan er wel nog op; ik heb dankzij het opstarten ook kennisgemaakt met een hele nieuwe industrietak: de bodemanalyse, omdat in onze straat een mysterieus bedrijfje was dat 'iets met computers' deed.
Ik vrees dat ik een van de weinige mensen ben in de straat die nu eigenlijk weet wat precies en hoe high tech het er wel niet aan toegaat.
Bijna geen werknemers, omdat de analyses allemaal via computers gebeuren. Maar dus wel enorm high-tech.
Mijn voorspelling is dus dat je tot op straathoogte zult kunnen inzoemen voor het bekomen van informatie. Net zoals je dat nu al kan via Google maps.
Maar even goed zult kunnen uitzoemen naar informatie over informatie, die dan weer supralokaal is, maar lokaal wel van belang kan zijn als randfactoren bij de prijsevoluties en bij de ideeëndoorstroom.
Ik ben enige tijd terug trouwens begonnen met de uitbouw van een wereldwijd sociaal netwerk voor leerkrachten Frans. Dus tegelijkertijd globaal qua scope als uiterst specifiek qua publiek.
Eduard Blacquière (26 februari 2008, 21:55)
@jansegers
Dank voor je reactie
Een internetgids of directory, zoals startpagina, is als zoekdienst in feite de tegenhanger van de 'crawler based' zoekmachine zoals bijvoorbeeld Google.
Het belangrijkste verschil is dat een internetgids de zoekresultaten handmatig rangschikt naar rubrieken of categoriën, terwijl een crawler based zoekmachine de zoekresultaten automatisch rangschikt op relevantie.
Een internetgids, zoals startpagina, is in eerste instantie niet verticaal, omdat je begint bij een algemene hoofd- of startpagina ;-) Als je een rubriek of categorie van een internetgids als beginpunt neemt, dan is het wel verticaal van aard.
Je geeft terecht aan, in lijn met het artikel, dat er veel potentie is voor verticaal afgebakende informatie. Dat kan geografisch afgebakend zijn, maar ook op basis van interesses, beroep en alle mogelijke afbakeningen.
Reageer zelf!
Welkom bij SYNC
Hét magazine over innovatie en ondernemen, in Nederland en daarbuiten.
Reacties/ Verticale zoekmachines, achilleshiel van Google?
jansegers (22 februari 2008, 18:01)
Zeer interessant artikel. Eindelijk wordt het begrip 'verticaal zoeken' eens deftig uitgelegd.
Wat me opvalt is dat startpagina's niet vernoemd worden in verticaal zoeken.
Uiteindelijk zijn specialisatie én generalisatie beide nodig, want ze geven beide tegelijk meer én minder informatie.
Lokalisatie zal gaan tot op straatniveau. Ik heb enkele jaren terug een kleine site begonnen om mijn straat te beschrijven aan de buitenwereld.
Er staat niet zo heel veel op. Enkel een vermelding van de semi-openbare gebouwen (een krantenwinkel, een slagerij, een kapper, een rusthuis en een advocatenkantoor) en de vermelding van de muur van het park net voor de deur.
Enorm veel medewerking gekregen vanuit het rusthuis en die info zelfs nog altijd niet kunnen verwerken, want de site is een beetje stilgevallen omdat ik vanuit het advocatenkantoor niet meteen de toestemming kreeg om naar hun site te verwijzen: zij hielden de boot liever af.
De openingsuren en sluitingsdagen van 'onze' kapper staan er wel nog op; ik heb dankzij het opstarten ook kennisgemaakt met een hele nieuwe industrietak: de bodemanalyse, omdat in onze straat een mysterieus bedrijfje was dat 'iets met computers' deed.
Ik vrees dat ik een van de weinige mensen ben in de straat die nu eigenlijk weet wat precies en hoe high tech het er wel niet aan toegaat.
Bijna geen werknemers, omdat de analyses allemaal via computers gebeuren. Maar dus wel enorm high-tech.
Mijn voorspelling is dus dat je tot op straathoogte zult kunnen inzoemen voor het bekomen van informatie. Net zoals je dat nu al kan via Google maps.
Maar even goed zult kunnen uitzoemen naar informatie over informatie, die dan weer supralokaal is, maar lokaal wel van belang kan zijn als randfactoren bij de prijsevoluties en bij de ideeëndoorstroom.
Ik ben enige tijd terug trouwens begonnen met de uitbouw van een wereldwijd sociaal netwerk voor leerkrachten Frans. Dus tegelijkertijd globaal qua scope als uiterst specifiek qua publiek.
Eduard Blacquière (26 februari 2008, 21:55)
@jansegers
Dank voor je reactie
Een internetgids of directory, zoals startpagina, is als zoekdienst in feite de tegenhanger van de 'crawler based' zoekmachine zoals bijvoorbeeld Google.
Het belangrijkste verschil is dat een internetgids de zoekresultaten handmatig rangschikt naar rubrieken of categoriën, terwijl een crawler based zoekmachine de zoekresultaten automatisch rangschikt op relevantie.
Een internetgids, zoals startpagina, is in eerste instantie niet verticaal, omdat je begint bij een algemene hoofd- of startpagina ;-) Als je een rubriek of categorie van een internetgids als beginpunt neemt, dan is het wel verticaal van aard.
Zie voor meer informatie het artikel Inside Google: over de werking van een zoekmotor.
Je geeft terecht aan, in lijn met het artikel, dat er veel potentie is voor verticaal afgebakende informatie. Dat kan geografisch afgebakend zijn, maar ook op basis van interesses, beroep en alle mogelijke afbakeningen.
Reageer zelf!