Vijf online publishing trucs van BusinessInsider.com /1 reactie

Vijf online publishing trucs van BusinessInsider.com

Businessinsider.com is mijn favoriete zakensite geworden. Oprichter Henry Blodget is na de dotcomcrash van 2001 met pek en veren van Wall Street gejaagd (lees hier waarom) maar laat met BusinessInsider zien een frisse kijk op online publishing te hebben.

Hoofdzaak is dat Blodget tot in zijn vezels begrijpt dat zijn lezers weinig tijd willen of kunnen spenderen aan lange verhalen. Alles is er op gericht zo kort en visueel mogelijk een analyse, observatie of opinie te brengen. En clicks te genereren uiteraard.

Vijf slimmigheidjes van BusinessInsider.com :

1. Chart of the day

Elke dag een grafiek die visueel laat zien waarom het wel of niet goed gaat met een product, een bedrijf of een markt. Wordt ook dagelijks per mail verstuurd.

2. Here’s what you need to know

De urgentie van een feit of een trend wordt zwaar aangezet in de kop en vervolgens in een paar bulletpoints uitgelegd. Het artikel is altijd voorzien van een prikkelende, meestal symbolische foto. De toon is uitdagend. Uiteraard bevat de tekst veel links naar meer.

In dit geval is het volgens mij toevallig een foto van Demy de Zeeuw die een trap voor zijn hoofd krijgt:
MARKETS DIVE AS ECONOMY GETS UGLY: Here’s What You Need To Know

3. Slideshows

Je ziet het steeds meer op allerlei Amerikaanse sites: verhalen worden opgeknipt in slides waar je door heen kunt klikken. Een onderzoek van PwC naar de 13 meest indrukwekkende steden ter wereld wordt zo een slideshow met de belangrijkste conclusies per stad in bullet points.

4. Lijstjes, lijstjes, lijstjes

Een truc zo oud als de wereld, maar hij werkt. Van alles is een top 9 te maken, of een top 10 of een top 36. Het maakt niet uit als er maar een cijfer in staat.

The 9 Lamest Luxury Cars Ever Made
36 Facts Which Prove The American Dream Is Turning Into A Nightmare For The Middle Class
10 Brilliant Startups That Failed Because They Were Ahead Of Their Time

5. Alles is te embedden

Grafieken en zelfs hele postings kunnen embedded worden op andere sites. Zie wat ik hierboven heb toegevoegd. Dat is bouwen aan een merk.

Deze posting verscheen eerder op www.rethinkingmedia.nl

Ook interessant:

SYNC.nl op de iPad
Telegraaf experimenteert met nieuwe shop-technologie
De redacteur-robots komen eraan

Reageren via Facebook

Over Anton van Elburg

De afgelopen jaren heb ik (Anton van Elburg) me als media-professional op vele manieren met internet bemoeid. Bezoek mijn site aboutcontent.nl.