Virtuele wereld leert kinderen 'echte' vaardigheden /1 reactie

Virtuele wereld leert kinderen
  • door: Reinout te Brake
    over: internet, computer, gaming
    op: 9 juni 2008
  • Onderzoek bevestigt: virtuele wereld is onderhoudend en interactief alternatief voor tv-kijken

  • De kinderen vonden zelf muziek, cartoons en video maken het leukst

Virtuele werelden zijn uitstekende plekken voor kinderen om te oefenen voor het echte leven. Ook is het een “krachtig en onderhoudend” alternatief voor meer passieve bezigheden zoals tv-kijken, zo blijkt uit een onderzoek van de BBC.

In het BBC-onderzoek speelden kinderen in de virtuele wereld Adventure Rock, dat zich richt op kinderen van zes tot twaalf jaar. Deze online wereld is een virtueel eiland dat werd gebouwd voor het CBBC-kanaal van de BBC door de Belgische game-bouwer Larian.

Virtueel eiland

Het onderzoek concentreerde zich op kinderen die als eerste Adventure Rock mochten testen. De kinderen bewogen zich individueel in de virtuele wereld, maar konden met elkaar communiceren via prikborden waarop ze informatie konden delen over wat ze hadden gevonden of gemaakt in een van de vele ontwerpstudio’s die Adventure Rock rijk is. Het onderzoek focuste op de manier waarop de kinderen de wereld gebruikten en ondervroeg hen over wat ze goed en slecht vonden.

Acht rollen

De kinderen namen in Adventure Rock acht verschillende rollen aan. Zo waren ze soms explorers en op andere momenten social climbers die driftig op zoek waren naar interactie met anderen. Sommigen waren power users die erachter probeerden te komen hoe het spel precies in elkaar stak.

Uit het spel van de kinderen bleek dat een online wereld een heel goede testomgeving is voor kinderen om allerlei dingen uit te proberen zonder dat daar consequenties uit de ‘echte’ wereld aan verbonden zijn.

Zo leerden kinderen veel verschillende sociale vaardigheden gebruiken en speelden ze met hun identiteit op een manier die moeilijk te realiseren is in de echte wereld.