Vlieg de toekomst in /reageer

Vlieg de toekomst in

Een virtueel potje golf spelen, vergaderen tijdens het vliegen en stoelen die uitgerust zijn met acupunctuur. Dit is volgens Airbus de toekomst van de luchtvaartindustrie. Vooralsnog is het nog niet zover, maar wetenschappers verwachten wel over tien jaar een vliegtuig zonder ramen te hebben gebouwd. OLED-schermen gaan de ramen vervangen, waardoor passagiers een fantastisch uitzicht krijgen. De schermen zorgen niet alleen voor een spectaculair uitzicht, ook kunnen passagiers ze gebruiken als persoonlijk entertainmentsysteem.
De doorzichtige nieuwe cabine zou sterk genoeg zijn om de luchtdruk van buiten ruimschoots te kunnen doorstaan, maar tegelijkertijd ‘slim’ van binnen zijn. De geavanceerde binnenkant zal uitgerust zijn met een intelligente cabinewand, die de temperatuur binnen het vliegtuig regelt en transparant kan worden waardoor de passagiers een panoramisch uitzicht hebben. Passagiers met een stoel aan de raamkant, kunnen het scherm gebruiken om te surfen op internet of om hun e-mail te checken. De cabine zou verder grotere stoelen hebben die zich vormen naar de lichaamsvormen van de passagier. Ook het voorlezen van een verhaaltje aan de kinderen thuis is dan mogelijk door de geavanceerde technologie.

Nieuwe ruimtes

In de passagiersruimte maakt de traditionele cabine plaats voor nieuwe, gepersonaliseerde zones. De cabine kan in een mum van tijd omgetoverd worden in een vergaderruimte, een online winkelcentrum of een relaxruimte. Zo is er een vitaliserende zone, gevuld met lucht die is verrijkt met vitaminen en anti-oxidanten. Verder zou de ruimte nog uitgerust worden met sfeerlichten, aromatherapie en acupunctuurbehandelingen. In de interactieve zone kunnen passagiers door middel van interactieve pop-ups kiezen wat zij willen doen. Van holografisch gamen tot het virtueel veranderen van kamers voor koopjesjagers. Volgens de directeur van Airbus, Charles Champion, is het concept voor de futuristische cabine ontworpen met de gedachte dat de reis net zo’n ontdekking is als de bestemming.

Kostenbesparing

Volgens het Britse Centre for Progress Innovation (CPI) zou het vervangen van de ramen door OLED-schermen zorgen dat vliegtuigen lichter worden. Dit zou weer verschillende voordelen hebben voor luchtvaartmaatschappijen zoals minder brandstofverbruik, minder schadelijke uitstoot en lagere uitvoeringskosten. Vliegtuigen vervoeren jaarlijks 3,1 miljard passagiers en bij al deze reizen gebruiken de vliegtuigen zo’n 830 duizend liter aan brandstof. De jaarlijkse CO2-uitstoot van de luchtvaartindustrie is ruim 700 miljoen ton. Met het bouwen van dit moderne vliegtuig, zou Airbus het comfort van passagiers combineren met meer milieuvriendelijkheid.

Andere manier van besparen

Dat er ook andere manieren zijn om kosten en brandstof te besparen is al goed te zien bij Ryanair. De Ierse luchtvaartmaatschappij staat bekend om de goedkope vluchten, waarbij comfort en service niet al te hoog in het vaandel staan. Zo bedacht men hier eerder al de zogeheten ‘vet-tax’, waarbij zwaarlijvige passagiers extra moeten betalen. Ook het inchecken aan de balie en het meenemen van een koffer kost extra geld. Maar ook moeten passagiers van de luchtvaartmaatschappij betalen voor elk toiletbezoek aan boord van het vliegtuig. Om nog meer kosten te besparen is Ryanair ook begonnen met het aanbieden van staplekken. De staplekken zijn vergelijkbaar met staplekken in de metro of bus. Op de staplek zijn er wel gordels aanwezig voor wanneer het vliegtuig opstijgt of landt en wanneer er turbulentie is. De komende drie jaar gaat de luchtvaartmaatschappij aan de slag om in alle Boeing 737-800’s de eerste vijf rijen, met dertig van de 180 stoelen, door vijftig staanplaatsen te vervangen. Volgens Ryanair zijn de staplekken bedoeld voor korte vluchten en kosten ze voor passagiers de helft van een regulier vliegticket.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Sync

Sync.nl publiceert artikelen en nieuwsberichten over de toenemende invloed van wetenschap en technologie op de business. Ideeën voor artikelen? Meeschrijven? Laat het ons weten via redactie@sync.nl.