Nieuws/ Vliegende auto krijgt opvouwbare vleugels /1 reactie

door: Ewald Smits
over: mobiliteit, concurrentie, materiaal, werktuigbouw
op: 10 oktober 2007

Terwijl de Brabander John Bakker met man en macht bouwt aan zijn helicopterauto PAL-V, is een groep oud MIT-studenten aan de andere kant van de oceaan bezig met een vliegende auto. Onder de naam Terrafugia bouwen zij aan een vliegtuig dat de vleugels kan inklappen. Nu dat gelukt is, is een aero-auto de volgende stap.

De PAL-V (Personal Air and Land Vehicle) moet gaan vliegen als een gyrocopter en rijden als een auto. Met het nieuwe vervoermiddel zijn snelheden van 200 kilometer per uur op de weg maar ook in de lucht haalbaar. Net als de Carver stuurt het voertuig als een auto en kantelt het als een motorfiets. De PAL-V rijdt 1 op 30 op de weg, en kan tevens op bio-diesel of ethanol functioneren.

De Transition, zoals de Amerikanen hun aero-auto noemen, moet anders gaan werken. Het is een auto met flink wat power, voorzien van inklapbare vleugels. De vleugels zijn inmiddels ontwikkeld en deze zomer gedemonstreerd aan het grote publiek (AirVenture aviation festival in Oshkosh). De bestuuder van de aero-auto kan straks met een simpele druk op de knop de vleugels uitslaan en opstijgen.

Reeds in 1918 verschafte het US Patent Office een zekere Felix Longobardi het eerste patent op een voertuig dat zowel kon rijden als vliegen. Tot op heden is het niemand gelukt dit idee tot uitvoer te brengen. Maar bijna een eeuw later lijkt de tijd rijp.

Bekijk ook enkele animaties van de Transition (klik op link Terrafugia).

Reageren via Facebook