Vliegende camerabotjes: serieus 'speelgoed' /1 reactie

Prijs en concurrentie

Een grote helikopter kost ruim 4 miljoen. Dan moet hij nog omgebouwd worden voor politiewerk en moet er nog bemanning en ondersteuning bij. Hij heeft een topspeed van 170 mph en kan 2,5 uur vliegen. Meer specificaties over dit toestel kan men vinden op de site van de Merseyside Police Department. De richtprijs van een Microdrone is rond de 25.000 euro, aldus de website van Orbit Geospatial Technologies.

Franse ufo met cameraEr zijn ook andere ‘vliegdingen’ te koop, zoals een Franse vliegende schotel die een camera of andere bagage kan dragen.

Daarnaast is ook een Amerikaans ‘glijding’ te koop waarvan je zelf snel de vleugels in elkaar kan zetten - net als bij een vlieger - en die je als een papieren vliegtuigje met één armbeweging lanceert. Dit is de vliegerachtige robot die de FAA verbood, waarover eerder in dit artikel werd gesproken.

Lawaaiige hobbyhelikopterVan een andere orde zijn de hobbyhelikopters met benzinemotoren en stoere namen waarbij men veel accessoires kan aanschaffen. Dit speelgoed heeft het nadeel van dat ze opvallen door hun vele lawaai. De helikopter is daarmee makkelijk uit de lucht te halen door mensen die niet gediend zijn van een vliegende camera. Los van het feit dat vliegen en filmen zonder vergunning in Nederland niet mag.

Open source

Zelfgebouwde quattrocopter Uit Duitsland komt ook nog project waarbij een team ontwerpers en ontwikkelaars een open source-vliegbot willen maken, genaamd Open Source Quattrocopter, (OSQ). Het kan alles wat de MD4-200 kan en kan worden aangepast aan de wensen van de gebruiker. Door de gebruiker zelf, als die een beetje technisch is, wat de kosten drukt. Je hoeft nog niet eens zo heel handig te zijn om hem zelf op te bouwen: als je een beetje kunt solderen kom je al een heel eind.

Veilig vliegen en veiligheid

Het landen van helikopters en vliegtuigen is een bron van schade en schande. Vooral bij UAV’s. Een jaar geleden stopte de Amerikaanse Luchtvaartdienst een experiment van de Los Angeles County Sheriff’s Department omdat bij de perspresentatie hun UAV naar beneden stortte. Schematische weergave van het aantal UAV-crashesDit is ook een bekend probleem is bij de UAV’s in militaire dienst. Want ondanks een pittige opleiding die politieagenten en militairen moeten volgen om een UAV aan te kunnen, blijft het in de lucht houden en laten landen van zo’n ding een heel karwei.

Daarnaast is het verzenden van data tussen het vliegding en de bestuurder aan de grond ook een bron van onveiligheid. Denk maar aan control link security; interferentie; data link encryptie et cetera. Dan is het misschien ook niet handig dat de control-frequenties van de Microdrone gewoon op de Microdrone-site staan. Vooral niet bij gebruik door de politie…

UAV’s van overheidswege

De Nederlandse staat ziet het nut van UAVs met camera’s wel in. Momenteel onderzoekt het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) in opdracht van het ministerie van Defensie of en hoe onbemande vliegtuigjes in het Nederlandse luchtruim kunnen vliegen. Typerend is dat het NLR hiervoor een levensgrote Cessna gebruikt waarbij de bemanning achterin zit om te controleren of de computer voorin zijn werk wel goed doet. De testsituatie is ver verwijderd van kleine camerabotjes die vlak over de stedelijke gebieden kunnen zoeven.

LNR: “UAV’s vliegen al rond in Nederland, maar mogen dat alleen in luchtruim dat is afgesloten voor ander luchtverkeer omdat er geen piloot aan boord is die andere vliegtuigen kan signaleren en ontwijken (detect and avoid). Bovendien is in Nederland nauwelijks een mogelijkheid om luchtruim speciaal te reserveren voor UAV’s. Het is wel wenselijk dat ze veilig tussen het normale vliegverkeer kunnen vliegen. De komende jaren kunnen zij steeds meer gebruikt gaan worden voor bijvoorbeeld grens- en kustbewaking, signalering van olielozingen op zee en sommige politietaken.

Een Cessna Citation in actieDe vliegproeven vinden plaats met de Cessna Citation, het eigen laboratoriumvliegtuig van het NLR. In verband met de vliegveiligheid betreft dit een normaal bemand vliegtuig. Het vliegtuig is voor deze gelegenheid uitgerust met een demonstratiesysteem, bestaand uit een anti-botssysteem uit de civiele luchtvaart en een camerasysteem dat de ogen van de piloot vervangt.

Een UAV bemanning zit achterin en probeert aan de hand van informatie van beide systemen het andere luchtverkeer te signaleren en te ontwijken. Er wordt in dit project samengewerkt met de Koninklijke Luchtmacht die vliegtuigen levert die in de buurt van de Citation vliegen en als het ‘andere luchtverkeer’ fungeren.” Het doel is in 2010 onbemande bewakingsvliegtuigen te hebben vliegen boven Nederland.

Reageren via Facebook

Over Xenia Bakker

Xenia Bakker is van huis uit ingenieur met een brede interesse. Ze is ook beeldend kunstenaar en houdt o.a. van pre-electrische technieken. Zo heeft ze een skin-on-frame-kayak gebouwd in Noorwegen. Zoals de Inuit deden: van hout, touw en canvas. En dan de zee op!