Vodafone kan internetgebruik klanten volgen, maar 'doet dat niet' /reageer

Vodafone kan internetgebruik klanten volgen, maar

Vodafone kan het internetgedrag van smartphone-gebruikers volgen zonder dat je dat zelf merkt en ondanks de nieuwe Cookiewet. Dat stelt informaticastudent Ralph Broenink van de Universiteit Twente na onderzoek.

Op dit moment is de Tweede Kamer bezig met het afronden van de wet waarin is geregeld dat providers op de smartphones van gebruikers geen cookies meer mogen plaatsen, waarmee ze het internetgedrag kunnen monitoren. Uit het bacheloronderzoek van Broenink blijkt dat Vodafone dit omzeilt. Volgens is het voor Vodafone mogelijk om op een andere manier, zonder dat de gebruiker hier iets aan kan doen, nog steeds het internetgebruik van smartphonegebruikers te volgen.

Anonymous Customer Recognition

Volgens Broenink verrijkt Vodafone de HTTP-requests (het verzoek van een webbrowser om informatie van een website) met een stuk identificerende informatie. Het gaat hierbij om een HTTP-header genaamd X-VF-ACR: ‘Vodafone Anonymous Customer Recognition’.

Met behulp van de interface die Vodafone aan haar partners beschikbaar stelt, kan de header worden gebruikt om een anonieme identiteit van de klant vast te stellen. Vodafone kan met de header sessies van klanten aan elkaar koppelen, ook nadat een klant is gewisseld van browser of telefoon. In tegenstelling tot cookies, kan deze aanvullende informatie niet zomaar door de klant worden verwijderd. Broenink kreeg voor dit onderzoek een 9.

Verklaring Vodafone

Vodafone is het niet eens met de conclusies van Broenink en laat in een verklaring aan Computable weten dat zij zonder toestemming geen klantinformatie aan derden doorspelen.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Sync

Sync.nl publiceert artikelen en nieuwsberichten over de toenemende invloed van wetenschap en technologie op de business. Ideeën voor artikelen? Meeschrijven? Laat het ons weten via redactie@sync.nl.