Vogels 35 keer oorzaak vliegtuigongeluk in 10 jaar /reageer

Vogels 35 keer oorzaak vliegtuigongeluk in 10 jaar

Afgelopen donderdag maakte een Airbus A320 van US Airways direct na de start een noodlanding op het het water van de Hudson River, bij New York. Alle inzittenden hebben het ongeval overleefd. Vlucht 1549 was net opgestegen van LaGuardia Airport, New York met als bestemming Charlotte Airport toen beide motoren uitvielen. De A320 met registratie N106US is 10 jaar oud, heeft meer dan 24.000 vlieguren gemaakt en is uitgerust met CFM56 motoren.

Ongevallen waarin een noodlanding wordt gemaakt op water komen zelden voor. In de afgelopen 10 jaar zijn er acht ongevallen gemeld waarin een noodlanding werd gemaakt op water, zo blijkt uit de Air Safety Database van NLR-ATSI. Zeven daarvan waren gerelateerd aan het uitvallen van een of meerdere motoren. Drie van deze ongevallen hadden fatale gevolgen voor een aantal van de inzittenden. Voor inzittenden ligt de overlevingskans bij een noodlanding op water rond de 60 procent.

Voordat vliegtuigen mogen worden ingezet voor passagiers- of vrachtvervoer, worden deze gecertificeerd voor noodlandingen op water (’ditching’). De certificatie vindt plaats op basis van bestaande vergelijkbare ontwerpen, proeven met schaalmodellen en eerdere ongevallen van vergelijkbare vliegtuigontwerpen. Elke vliegtuigfabrikant publiceert vliegprocedures die moeten worden gevolgd om de overlevingskans bij een ditching zo groot mogelijk te maken.

“Op papier kan een vliegtuig op water landen. Ook de piloot is daarvoor getraind, maar hij moet het nog wel doen”, laat een woordvoerder van ATSI weten. “Uit de radargegevens die wij van de vlucht in bezit hebben, blijkt dat de piloot koelbloedig en kordaat heeft gehandeld.”