Nieuws/ VoIP ook onder bedrijven steeds populairder /reageer

door: Laura Vogels
over: internet, mobiel, businesstrends
op: 29 juni 2007

Steeds meer bedrijven stappen over op Voice over IP (VoIP) als hun belangrijkste telecommunicatie-middel. Momenteel is VoIP bij bijna 16 procent van de bedrijven gemeengoed. Met VoIP vindt het telefonieverkeer, net als het dataverkeer, via het internetprotocol plaats. Belangrijkste reden om over te schakelen op VoIP zijn lagere kosten en de mogelijkheden voor een bedrijf efficiënter te werken, ondermeer doordat spraak en data makkelijker te integreren zijn. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Uitgesproken over VoIP’ dat werd uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Multiscope in opdracht van Priority.

Gebruikers van VOIP

Uit het onderzoek blijkt dat 15,8 procent van de ondervraagde bedrijven met meer dan vijftig medewerkers gebruik maakt van VoIP. Sinds 2006 jaar neemt VoIP in het bedrijfsleven een grote vlucht, zo blijkt uit het onderzoek. Het overgrote deel van de bedrijven die overstapten op VoIP deden dat de afgelopen anderhalf jaar. De bedrijven die overstapten op VoIP gaven als belangrijkste reden de lagere kosten dan de oude telecommunicatiesystemen aan (61,8 procent). 38,2 Procent van de managers gaf aan dat het de organisatie meer flexibiliteit oplevert en 41,2 procent is van mening dat het een effectieve manier van communiceren is.

De case Hypotheek Visie

Een voorbeeld van een bedrijf dat de kosten- en efficiëntievoordelen van VoIP inzet, is Hypotheek Visie. Een enkele router regelt zowel het data- als spraakverkeer voor Hypotheek Visie en haar franchisenemers. Het data- en telefonieverkeer loopt vervolgens via twee apart interne netwerken (Virtual Private Circuits). Het beheer is nu in handen van een enkele provider, in plaats van meerdere. De beheersbaarheid neemt toe en de kosten nemen af. In een volgende fase wil Hypotheek Visie bedrijfsapplicaties integreren. VoIP biedt daartoe grote mogelijkheden. Zo kunnen in call centers, door de integratie van data- en spraak medewerkers direct alle gegevens van een klant die belt op hun beeldscherm zien, wanneer het telefoonnummer van de klant herkend wordt. Ook wordt bijvoorbeeld doorschakelen eenvoudiger met VoIP, waardoor een centrale en uniforme communicatie makkelijker wordt.

Dit bericht verscheen eerder op In Feite.

Reageren via Facebook

Reacties