"Voor kunstdieven is Nederland een paradijs" /reageer

Achter het net

Isaac IsraelsMaar het terugvinden van kunstwerken betekent niet dat ze automatisch terugkomen bij de oorspronkelijke eigenaar.
“Als je als gedupeerde eigenaar je schilderij jaren later bij een kunsthandelaar tegenkomt, kan het goed zijn dat je helemaal geen eigenaar meer bent en alsnog achter het net vist. In extreme gevallen kan dit al binnen de kortste periode het geval zijn maar zelfs in de best case scenario heb je maar twintig, en in uitzonderingsgevallen dertig jaar.”

Art Loss Register

Althans als de eigendomsvraag naar het Nederlands recht dient te worden beantwoord. “Gezien de internationale kunstmarkt is dit niet altijd het geval en hangt de vraag naar welk recht dient te worden gesproken af van de transacties die een werk na de diefstal heeft doorlopen. Uiteindelijk komt slechts vijftien procent ooit terug bij de rechtmatige eigenaar,” benadrukt Katja Lubina.

“Justitie wil vaak wel maar kan niet. De middelen zijn beperkt en kunstdiefstal heeft geen prioriteit, ondanks aangetoonde links met de wapen- en drugssmokkel. Hierdoor zijn databanken zoals het Art Loss Register een belangrijke rol in het opsporen van kunst gaan spelen. Door alle catalogi voor verkoop op gestolen kunst te laten controleren, weten veilingen zoals Christie’s en Sotheby’s de kans een gestolen object aan te bieden aanzienlijk te beperken. Hetzelfde geldt voor grote galerieën en gerenommeerde handelaren. En op een kunstbeurs als de Tefaf zijn alle kunstwerken gescreend aan de hand van de databank.”

Paradijs

Voor kunstdieven is Nederland een paradijs; zo betoogt Katja Lubina. Vanwege de relatief lichte straffen en dus de verjaringstermijn. Tijdens haar recente masterclass ging ze uitgebreid in op de juridische aspecten van kunstcriminaliteit. Ze doet dat met haar achtergrond als juriste en cultuurwetenschapper.

“Ik heb anderhalf jaar bij het Lost Art Register in Londen gewerkt. Ik weet hoe de praktijk is. Overigens denk ik wel dat de wet aangepast wordt als De Nachtwacht gestolen zou worden en de verjaringstermijn dichter bij kwam. Dat het icoon uit het Rijksmuseum eigendom van een dief zou worden, zou de politiek nooit accepteren.”

Reageren via Facebook

Reacties

Over Jos Cortenraad

Jos Cortenraad (1961) is zelfstandig tekstschrijver. Hij schrijft artikelen, reportages en columns voor diverse tijdschriften en magazines. Daarnaast produceert hij diverse teksten voor bedrijven en (onderwijs)instellingen en geeft hij workshops. Zie zijn site jco.nu.