De kunst van de Voor en Na foto /reageer

De kunst van de Voor en Na foto

U kent ze wel: de advertenties in de Kampioen of de commercials ’s nachts op de commerciële zenders voor dieet- en andere afslankoplossingen. En oplossingen zijn er heel veel: pillen, poeders, abrollers, gordels. De één met een nog sterker claim dan de ander. Vijf minuten per dag! Eén pilletje en alles eten wat je lekker vind! Hoe kan het zijn dat er nog mensen met overwicht rondlopen als afvallen zo makkelijk is?

De foto-trucs

Bij deze advertenties horen de onvermijdelijke Voor en Na foto’s. In de Voor foto zien we een gedeprimeerd kijkend, vaak slecht gekleed, dik en onaantrekkelijk persoon. Op de Na foto staat een blij, slank goed gekleed aantrekkelijk persoon. Een fantastisch resultaat met minimale inspanning dankzij het aangeboden product. Hoe bereikt hij/zij dat resultaat? Zijn die beelden echt of wordt er gewoon “gephotoshopped”?

Er wordt niet gephotoshopped, maar de beelden zijn ook niet echt. De aangeboden producten zijn uiteraard niet goed genoeg om het gesuggereerde effect te bewerkstelligen. Hoe worden de Voor en Na foto’s dan wel gemaakt zonder strikt genomen de boel op te lichten?

Het is meestal wel dezelfde persoon in de Voor en Na foto. Eerst worden simpele technieken als make-up toegepast. Niet alleen in het gezicht, maar op het hele lichaam. Met make-up kunnen spieren worden benadrukt en ziet de huid er net iets strakker uit. Maar daarmee ben je er nog niet. Om echt dramatische effecten te bereiken moet je verder gaan.

Eén vrouw vertelde dat ze in het Voor plaatje eigelijk zwanger was. In het Na plaatje was ze bevallen en door normaal sporten weer op haar oude gewicht. De aangeprezen producten hadden niets te maken met het gewichtsverlies.

Een man vertelde dat hij er goed en gezond uitzag. Hij ging regelmatig naar de sportschool. Hij werd gevraagd om eerst een tijd lang junkfood te eten. Hij at hamburgers, pizza, snoep, en vooral veel. In korte tijd had hij een laagje vet over zijn spieren gekweekt. De Voor foto kon genomen worden. Daarna ging hij weer gezond leven en sporten. Omdat hij onder het vet nog steeds een behoorlijke spiermassa had (hij was in korte tijd aangekomen) was het vet makkelijk weg te trainen. Vervolgens werd de Na foto genomen.

Ongewenst effect van Voor-Na advertenties

Het effect van de foto’s is heel sterk. Doordat de mensen in de foto niet alleen van gewicht veranderd zijn, maar ook zichtbaar gelukkiger zijn geworden, wordt de kijker er op gewezen dat dit middel ook hem geluk kan brengen. De foto’s hebben buiten het aanprijzen van het product echter nog een ander, indringender effect.

Door het benadrukken van dramatisch gewichtsverlies, negeer je de werkelijkheid van het op dieet zijn en versterk je het idee dat gewicht verliezen makkelijk is.

Voor en Na foto’s kunnen een negatief gevoel over zwaarlijvigheid versterken en schadelijke stereotypen benadrukken, volgens een studie aan Universiteit van Pennsylvania. De bevindingen tonen aan dat Voor en Na advertenties een onredelijk idee van de controleerbaarheid van gewicht bevorderen. “Door het benadrukken van dramatisch gewichtsverlies, negeer je de werkelijkheid van het op dieet zijn en versterk je het idee dat gewicht verliezen makkelijk is.” aldus Andrew B. Geier, hoofdauteur van het onderzoek. “Wanneer iemand gelooft dat gewicht makkelijk onder controle te houden is, versterkt het de negatieve stereotypen dat de zwaarlijvige mensen inherent lui of ongedisciplineerd zijn.”

In de studie werd aan 59 mensen Voor en Na foto’s vertoond. De helft van de deelnemers kreeg een Voor-Na fotoset van dezelfde persoon onder ogen en de helft kreeg willekeurige Voor-Na foto’s te zien. De houding van alle deelnemers tegenover zwaarlijvige mensen werd vervolgens onderzocht. Bij beide groepen was er een sterke anti-vet bias. Zwaarlijvige individuen in een Voor én Na advertentie werden positiever beoordeeld dan individuen in alleen een Voor advertentie. De slanke figuren in alleen de Na advertentie werden ook beter beoordeeld dan de slanke figuren in de Voor en Na advertentie. De deelnemers die de bij elkaar horende Voor en Na foto’s hadden gezien, hadden vervolgens echter veel meer het idee dat gewicht makkelijker controleerbaar is.

Overgewicht is een urgent volksgezondheidsprobleem. Helaas is het niet zo makkelijk op te lossen als deze advertenties ons doen geloven. Bovendien lijkt het er op dat de populaire manier van adverteren met Voor en Na foto’s, vooral psychologisch, meer kwaad dan goed doet.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Merien ten Houten

Merien ten Houten (1971) was tien jaar geleden een van de oprichters van ilse.ilse Media is ook vandaag nog een toonaangevende internet uitgever. Merien ten Houten is nu buiten zijn eigen merien bv betrokken bij verschillende projecten.