Nieuws/ Vrachtfiets: de bakfiets 2.0 /6 reacties

door: Thies Timmermans
over: duurzaam, milieu, mobiel, mobiliteit, bedrijfskunde, vormgeving
op: 20 juni 2010

De vrachtfiets is het nieuwe goedkope emissievrije wapen in de strijd tegen het vervuilende stedelijke vrachtvervoer. De ontwerpers Onno Sminia en Louis Pierre Geerinckx omschrijven hun nieuwe mobilileitsproduct als ‘de bakfiets 2.0’. Waarbij 2.0 niet alleen staat voor het innovatieve karakter van de fiets, maar ook voor het aantal chauffeurs dat nodig is om de fiets te bedienen. De vrachtfiets is namelijk speciaal ontwikkeld voor het transport van grote goederen. En een bank til en vervoer je niet gemakkelijk in je eentje.

De studenten Industrieel Ontwerpen bedachten tijdens hun studie het vernieuwend dienstconcept, uit ergernis over het feit dat het voor studenten lastig is om goedkoop omvangrijke goederen te vervoeren zonder pa of ma te laten aantreden. Nu, drie jaar na dato is het concept doorontwikkeld naar een eerste prototype dat in handen is van ‘launching customer’ Gemeente Delft.


Daar ging veel onderzoek aan vooraf. Het product moet namelijk zo licht mogelijk zijn, zodat het zonder veel moeite te bedienen is door de twee bestuurders. Tegelijkertijd moet het nog wel sterk genoeg zijn om het gewicht van twee volwassenen en een flinke vracht te dragen en mag het daarnaast niet veel kosten. Het resultaat is een sterk frame gemaakt van dunwandige staalprofielen met daarop gemonteerd een PP kunststof composiet laadbak.

Daar de fiets modulair is opgebouwd, is deze door een simpele aanpassing ook geschikt voor vervoer van personen. Sminia wijdde zijn afstudeerproject aan de ontwikkeling van deze versie voor de toeristensector (ten tijde van de lancering van het prototype waren beide heren nog niet afgestudeerd). Op het moment vindt een doorontwikkeling plaats van de fiets plaats. Gekeken wordt naar productie in een grotere serie en naar andere (duurzame) toepassingen. Mogelijk is een elektrische trapondersteuning aangedreven door zonnepanelen interessant.

Reageren via Facebook