Waarom Chinezen liever kopiëren dan innoveren /1 reactie

Waarom Chinezen liever kopiëren dan innoveren

Met een groep van 30 studenten Natuurwetenschap & Innovatiemanagement trokken we eind april door Hong Kong om innovatieve bedrijven te bezoeken. De meest gehoorde boodschap was dat we ons maar beter schrap kunnen zetten: China groeit als kool en gaat ons razendsnel inhalen als kenniseconomie.

Chinese studenten studeren harder en langer, ze zijn ambitieuzer en ze zijn met veel meer. Westerse bedrijven zullen in de toekomst niet alleen hun productie maar ook een steeds groter deel van hun onderzoek naar China verplaatsen. Dat effect wordt nog eens versterkt door het tekort aan bètastudenten in ons land. Maar er is hoop, want er is iets waar wij westerlingen voorlopig beter in blijven: wij durven te falen.

Innovatie is onzekerheid

In de Chinese cultuur is reputatie ontzettend belangrijk. Wat je bereikt in je leven straalt niet alleen af op jou, maar ook op de reputatie van je familie. Van huis uit wordt je daarom aangeleerd om risico’s te mijden. Die cultuur zit ook ingebakken in organisaties en is een grote belemmering voor innovatie. Wanneer je als werknemer (of aspirant-ondernemer) namelijk een innovatief idee hebt, kan je nooit vooraf de garantie geven dat het een succes wordt.

Innovatie is omgeven met onzekerheid en vaak een proces van vallen en opstaan. Maar in zo’n risicomijdende cultuur mag je niet aan een project beginnen als er een kans van falen is. In Silicon Valley, hét broeinest van innovatie, wordt falen juist gezien als een waardevolle leerervaring en ook in Europa betekent het maken van fouten niet het einde van de wereld.

Het is daarom misschien ook niet gek dat China te boek staat als land van namaak en imitatie, want in de cultuur wordt weinig ruimte gegeven voor experimenteren met nieuwe ideeën. De cijfers laten hetzelfde zien: hoewel China een groot aantal Phd’s heeft, is het jaarlijks aantal aangevraagde patenten relatief klein. De ‘voorzichtige’ mindset zou daar een oorzaak van kunnen zijn.

De skyline van Hong Kong.

Ieder idee is nuttig

De bedrijven die we op onze reis bezochten proberen die mindset wel te veranderen. Philips probeert openheid onder (Aziatische) werknemers te vergroten met ideeënwedstrijden en brainstorms. Wat blijkt? Het wordt al een stuk makkelijker om ideeën uit te lokken wanneer de baas afwezig is bij de brainstorm.

MTR, uitbater van de metro van Hong Kong, probeert met voorlichting werknemers ervan te overtuigen dat ieder idee nuttig is: je hoeft niet de nieuwe Einstein te zijn om iets te kunnen bijdragen. Zo wordt voorzichtig geprobeerd de cultuur iets te veranderen en innovatief gedrag aan te moedigen in plaats van het in te perken.

Ook interessant:

De opkomst van R&D-reus China biedt kansen
Made in China wordt Made @ Home

Reageren via Facebook

Over Casper Wolfert

Casper Wolfert is masterstudent 'Science & Innovation Management' en is geïnteresseerd in innovatie, duurzaamheid en journalistiek. Volg hem ook op Twitter.